Eläimellistä menoa -liikuntapeli lastenreuman fysioterapiaan
Matihaldi, Maija-Leena; Kunelius, Hanna (2018)
Matihaldi, Maija-Leena
Kunelius, Hanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111397
Tiivistelmä
Fysioterapia on keskeisessä roolissa lastenreuman hoidossa ja kuntoutuksessa. Lastenreumalla tarkoitetaan kaikkia lapsuus- ja nuoruusiässä tuntemattomasta syystä alkaneita niveltulehduksia, jotka kestävät yli kuusi viikkoa. Lastenreuman fysioterapiassa tärkeää on nivelten liikelaajuuden sekä fyysisen aktiivisuuden ylläpitäminen ja lisääminen. Terapeuttinen harjoittelu on reumaa sairastavien lasten kanssa paljon käytetty fysioterapiamenetelmä. Digitalisaation myötä erilaiset pelit ovat tulleet vahvasti osaksi myös terveys- ja hyvinvointialaa ja ne on todettu erityisen hyödyllisiksi fyysisen aktiivisuuden ja motivaation edistämisessä. Nämä teemat ovat tärkeitä lastenreuman kuntoutuksessa sairastuneiden alentuneen fyysisen aktiivisuuden vuoksi.
Projektimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toiminnallinen liikuntapeli tukemaan reumaan sairastuneiden lasten kuntoutusta ja terapeuttista harjoittelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että projektissa yhteistyökumppanina toimineen Coronaria Medifamilia oy:n fysioterapeutit voivat jatkossa käyttää peliä työvälineenä lastenreumapotilaiden kuntoutuksessa heille tärkeiden fyysisten ominaisuuksien edistämiseksi. Peli sai nimekseen Eläimellistä menoa ja se koostuu 18 erilaisesta kehonpainolla toteutettavasta toiminnallisesta harjoitteesta, jotka on suunniteltu edistämään ensisijaisesti liikkuvuutta, mutta myös lihasvoimaa, tasapainoa sekä koordinaatiota. Peli on suunniteltu 6-9 vuotiaiden reumaa sairastavien lasten näkökulmasta, mutta sitä voidaan fysioterapeutin harkinnan mukaan hyödyntää myös muiden kohderyhmien kuntoutuksessa.
Eläimellistä menoa -pelin laatukriteerit ovat turvallisuus, helppokäyttöisyys sekä innostavuus. Peli kehitettiin yhteistyössä Coronaria Medifamilia oy:n lasten fysioterapeutin kanssa kuntoutuksen tarpeet huomioiden. Peliä testattiin kohderyhmän sekä Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapia opiskelijoiden toimesta. Pelistä pyydettiin palautetta testaajilta ja tilaajalta sekä ohjaavilta opettajilta ja vertaisarvioijilta. Palautteen perusteella peli on innostava, turvallinen ja tarjoaa innovatiivisen ja helppokäyttöisen työkalun lasten fysioterapian toteuttamaiseen. Projektin kehitystavoitteena on edistää reumaa sairastavien lasten nivelten liikkuvuutta sekä lisätä heidän fyysistä aktiivisuutta pelillistettyä fysioterapia ratkaisua hyödyntäen. Tällä hetkellä Eläimellistä menoa -peli on tarjolla ainoastaan tilaajayrityksen, opinnäytetyön tekijöiden sekä Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön. Tulevaisuudessa peli on kuitenkin mahdollista tuotteistaa kaupalliseksi fysioterapiatuotteeksi. Pelistä voidaan kehittää myös digitaaliversio, jossa liikkeiden suoritustekniikat on videoitu ja noppien heitto tapahtuu esimerkiksi tablettitietokonetta tai muuta älylaitetta hyödyntäen.
Projektimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toiminnallinen liikuntapeli tukemaan reumaan sairastuneiden lasten kuntoutusta ja terapeuttista harjoittelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että projektissa yhteistyökumppanina toimineen Coronaria Medifamilia oy:n fysioterapeutit voivat jatkossa käyttää peliä työvälineenä lastenreumapotilaiden kuntoutuksessa heille tärkeiden fyysisten ominaisuuksien edistämiseksi. Peli sai nimekseen Eläimellistä menoa ja se koostuu 18 erilaisesta kehonpainolla toteutettavasta toiminnallisesta harjoitteesta, jotka on suunniteltu edistämään ensisijaisesti liikkuvuutta, mutta myös lihasvoimaa, tasapainoa sekä koordinaatiota. Peli on suunniteltu 6-9 vuotiaiden reumaa sairastavien lasten näkökulmasta, mutta sitä voidaan fysioterapeutin harkinnan mukaan hyödyntää myös muiden kohderyhmien kuntoutuksessa.
Eläimellistä menoa -pelin laatukriteerit ovat turvallisuus, helppokäyttöisyys sekä innostavuus. Peli kehitettiin yhteistyössä Coronaria Medifamilia oy:n lasten fysioterapeutin kanssa kuntoutuksen tarpeet huomioiden. Peliä testattiin kohderyhmän sekä Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapia opiskelijoiden toimesta. Pelistä pyydettiin palautetta testaajilta ja tilaajalta sekä ohjaavilta opettajilta ja vertaisarvioijilta. Palautteen perusteella peli on innostava, turvallinen ja tarjoaa innovatiivisen ja helppokäyttöisen työkalun lasten fysioterapian toteuttamaiseen. Projektin kehitystavoitteena on edistää reumaa sairastavien lasten nivelten liikkuvuutta sekä lisätä heidän fyysistä aktiivisuutta pelillistettyä fysioterapia ratkaisua hyödyntäen. Tällä hetkellä Eläimellistä menoa -peli on tarjolla ainoastaan tilaajayrityksen, opinnäytetyön tekijöiden sekä Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön. Tulevaisuudessa peli on kuitenkin mahdollista tuotteistaa kaupalliseksi fysioterapiatuotteeksi. Pelistä voidaan kehittää myös digitaaliversio, jossa liikkeiden suoritustekniikat on videoitu ja noppien heitto tapahtuu esimerkiksi tablettitietokonetta tai muuta älylaitetta hyödyntäen.