Yhteistyökumppanuudet urheiluseuran kivijalkana
Kivistö, Niklas (2018)
Kivistö, Niklas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011315
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsorointia, tai nykyisemmin tunnettua yhteistyökumppanuutta yrityksen ja urheiluseuran välillä. Painopisteenä onkin juuri urheiluseuran kanssa käytävä yhteistyökumppanuus.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu lahtelaisen urheiluseuran Lahti Basketballin toiveesta toteutusta haastattelututkimuksesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia ovat Lahti Basketballin yhteistyökumppanuudet tällä hetkellä ja kuinka niitä voitaisiin kehittää. Lisäksi tutkimus käsittelee sitä, miksi seuran nykyiset yhteistyökumppanit ovat lähteneet yhteistyöhön juuri heidän kanssa, ja mitkä ovat yritysten ajatukset nykyajan yhteistyökumppanuuksista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Siinä käytettiin teemahaastattelua, joka järjestettiin nykyisten yhteistyökumppanien omissa toimipisteissä. Jokainen tutkimukseen osallistunut haastateltiin kahden kesken, eikä haastateltujen yrityksien nimiä paljastettu. Tämän lisäksi suoritettiin haastattelu lahtelaiselle urheiluseuralle FC Lahdelle.
Aiemmin yritykset vain sponsoroivat urheiluseuroja ja tukivat niitä hyväntekeväisyyden tavoin. Ajattelutapa on kuitenkin täysin muuttunut ja nykyään yritykset haluavat rahalle vastinetta ja tämän myötä onkin alettu puhua yhteistyökumppanuudesta, eikä sponsoroinnista. Yritykset vaativat kumppanuudelta vuosi vuodelta enemmän, joka on johtanut siihen, että seurojen on pyrittävä vastaamaan tähän huutoon ja keksittävä jatkuvasti uusia tapoja kumppanuuksien kehittämiseksi ja laajentamiseksi.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu lahtelaisen urheiluseuran Lahti Basketballin toiveesta toteutusta haastattelututkimuksesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia ovat Lahti Basketballin yhteistyökumppanuudet tällä hetkellä ja kuinka niitä voitaisiin kehittää. Lisäksi tutkimus käsittelee sitä, miksi seuran nykyiset yhteistyökumppanit ovat lähteneet yhteistyöhön juuri heidän kanssa, ja mitkä ovat yritysten ajatukset nykyajan yhteistyökumppanuuksista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Siinä käytettiin teemahaastattelua, joka järjestettiin nykyisten yhteistyökumppanien omissa toimipisteissä. Jokainen tutkimukseen osallistunut haastateltiin kahden kesken, eikä haastateltujen yrityksien nimiä paljastettu. Tämän lisäksi suoritettiin haastattelu lahtelaiselle urheiluseuralle FC Lahdelle.
Aiemmin yritykset vain sponsoroivat urheiluseuroja ja tukivat niitä hyväntekeväisyyden tavoin. Ajattelutapa on kuitenkin täysin muuttunut ja nykyään yritykset haluavat rahalle vastinetta ja tämän myötä onkin alettu puhua yhteistyökumppanuudesta, eikä sponsoroinnista. Yritykset vaativat kumppanuudelta vuosi vuodelta enemmän, joka on johtanut siihen, että seurojen on pyrittävä vastaamaan tähän huutoon ja keksittävä jatkuvasti uusia tapoja kumppanuuksien kehittämiseksi ja laajentamiseksi.