Verkkosivut MCV Remonttipalvelulle
Eklund, Emma; Khamaiseh, Mari (2018)
Eklund, Emma
Khamaiseh, Mari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011293
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa julkaisuvalmis verkkosivusto remontointialan pienyritykselle käyttäen ohjelmointitekniikoita HTML, CSS, JavaScript, Bootstrap, Lightbox ja PHP. Työ rajataan käsittelemään ainoastaan sivuston suunnittelua ja toteuttamista, eikä julkaisuun liittyviä asioita käsitellä ollenkaan. Työ toteutetaan noin kuuden kuukauden aika-na syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana.
Verkkosivuja luodaan joko alusta lähtien ohjelmoimalla muun muassa HTML- ja CSS-tekniikoita käyttäen tai luomalla sivusto sisällönhallintajärjestelmällä, kuten WordPressillä.
Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksen Internet-markkinointia, sillä nykypäivänä ihmiset olet-tavat löytävänsä yrityksen verkosta. Yrityksen verkkosivustoa tulee myös mainostaa ja tehokkain tapa ihmisten tavoittamiseen on hakukoneoptimointi, jonka tarkoitus on nostaa yrityksen sivusto paremmalle sijoitukselle hakukoneiden, kuten Googlen, tuloksissa.
Ennen sivuston suunnittelun aloitusta on hyvä tehdä vaatimusmäärittely, jotta saadaan sel-keä kuva siitä, mitä sivustolta halutaan, mikä on lähtötilanne ja mitä sivustolla pitäisi pystyä tekemään. Sen lisäksi yrityksen on tärkeää kartoittaa ja määritellä oma(t) kohderyhmänsä, minkä tavoitteena on löytää yrityksen tärkeimmät asiakasryhmät, jotta yritys pystyy erot-tumaan kilpailijoistaan ja houkuttelemaan ihmiset oman yrityksensä asiakkaiksi.
Verkkosivustoa suunniteltaessa on hyvä tutustua myös siihen, millainen on hyvä käyttäjä-kokemus ja mitä sen eteen voi tehdä. Täydellisen käyttäjäkokemuksen tuottaa tuote tai palvelu, joka täyttää käyttäjän kaikki tarpeet helposti.
Ennen sivuston suunnittelun aloittamista on hyvä tehdä myös vertailuanalyysia eli benchmarkingia, jonka avulla yrityksen toimintaa ja prosesseja vertaillaan muihin yrityksiin ja pyritään löytämään niistä parhaita käytäntöjä ja vahvoja puolia, joita voidaan hyödyntää omassa liiketoiminnassa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen tuotos on julkaisuvalmis sivusto. Sivuston suunnittelu aloitetaan luomalla PowerPoint-ohjelmalla sivustosta prototyyppi, jolle tehdään think aloud -käytettävyystesti. Sen jälkeen prototyypistä tehdään visuaalinen suunnitelma PhotoShop-ohjelmalla ja näitä kahta mallina käyttäen ohjelmoidaan sivusto. Lopulta myös valmiille sivustolle tehdään think aloud -käytettävyystesti ja testin tulosten mukaan vaaditta-vat korjaukset. Opinnäytetyö sisältää käyttöohjeet, jotta toimeksiantaja voi tehdä itse pieniä päivityksiä sivustolle.
Verkkosivuja luodaan joko alusta lähtien ohjelmoimalla muun muassa HTML- ja CSS-tekniikoita käyttäen tai luomalla sivusto sisällönhallintajärjestelmällä, kuten WordPressillä.
Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksen Internet-markkinointia, sillä nykypäivänä ihmiset olet-tavat löytävänsä yrityksen verkosta. Yrityksen verkkosivustoa tulee myös mainostaa ja tehokkain tapa ihmisten tavoittamiseen on hakukoneoptimointi, jonka tarkoitus on nostaa yrityksen sivusto paremmalle sijoitukselle hakukoneiden, kuten Googlen, tuloksissa.
Ennen sivuston suunnittelun aloitusta on hyvä tehdä vaatimusmäärittely, jotta saadaan sel-keä kuva siitä, mitä sivustolta halutaan, mikä on lähtötilanne ja mitä sivustolla pitäisi pystyä tekemään. Sen lisäksi yrityksen on tärkeää kartoittaa ja määritellä oma(t) kohderyhmänsä, minkä tavoitteena on löytää yrityksen tärkeimmät asiakasryhmät, jotta yritys pystyy erot-tumaan kilpailijoistaan ja houkuttelemaan ihmiset oman yrityksensä asiakkaiksi.
Verkkosivustoa suunniteltaessa on hyvä tutustua myös siihen, millainen on hyvä käyttäjä-kokemus ja mitä sen eteen voi tehdä. Täydellisen käyttäjäkokemuksen tuottaa tuote tai palvelu, joka täyttää käyttäjän kaikki tarpeet helposti.
Ennen sivuston suunnittelun aloittamista on hyvä tehdä myös vertailuanalyysia eli benchmarkingia, jonka avulla yrityksen toimintaa ja prosesseja vertaillaan muihin yrityksiin ja pyritään löytämään niistä parhaita käytäntöjä ja vahvoja puolia, joita voidaan hyödyntää omassa liiketoiminnassa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen tuotos on julkaisuvalmis sivusto. Sivuston suunnittelu aloitetaan luomalla PowerPoint-ohjelmalla sivustosta prototyyppi, jolle tehdään think aloud -käytettävyystesti. Sen jälkeen prototyypistä tehdään visuaalinen suunnitelma PhotoShop-ohjelmalla ja näitä kahta mallina käyttäen ohjelmoidaan sivusto. Lopulta myös valmiille sivustolle tehdään think aloud -käytettävyystesti ja testin tulosten mukaan vaaditta-vat korjaukset. Opinnäytetyö sisältää käyttöohjeet, jotta toimeksiantaja voi tehdä itse pieniä päivityksiä sivustolle.