Suo- ja metsäoppimispolut Timosenkosken luontokoululle
Meskanen, Riikka; Nybacka, Teija (2018)
Meskanen, Riikka
Nybacka, Teija
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011276
Tiivistelmä
Ympäristökasvatuksella edistetään yksilöiden ja yhteisöjen ympäristötietoisuutta, vahvistetaan lasten ja nuorten luontosuhdetta ja pyritään kasvattamaan lapsista ja nuorista elintavoiltaan ympäristövastuullisia kansalaisia. Ympäristöopin opetus tukee oppilaiden ympäristösuhteen rakentumista, maailmankuvan kehittymistä ja kasvua ihmisenä. Tavoitteena ympäristöopin opetuksessa on ohjata oppilaita tuntemaan ja ymmärtämään luontoa sekä rakennettua ympäristöä nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun kaupungin Timosenkosken luontokoulu ja opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää luontokoulun metsä- ja suoaiheisten oppimispolkujen oppimateriaaleja sekä tuoda uutta teknologiaa oppimispoluille. Ympäristöopin opetuksen keskeisiä sisältötavoitteita Oulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmassa viidennellä ja kuudennella luokalla on tutustua metsiin ja soihin ekosysteemeinä.
Oppimispolkujen materiaalista luotiin verkossa toimiva kokonaisuus infotaulujen ja tehtävien muodossa. Työn viitekehyksenä käytettiin Oulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa 5. ja 6. luokkalaisten ympäristöopin ja -kasvatuksen näkökulmasta. Työn verkkototeutukseen liitettiin infotaulut sekä tietovisat. Infotaulut laadittiin Microsoft Word ohjelmalla ja tietovisat Microsoft Forms ohjelman avulla. Valmiit dokumentit tallennettiin OneDriveen, jonne luotiin luontokoulun opettajalle pääsyoikeus. Näkyville oppimispolkujen varteen jäävät vain QR- koodit, joiden taakse oppimateriaalit ja tehtävät on luotu.
Polun varrelle sijoittuvat materiaalit suunniteltiin niin, että ne toimivat jatkossa myös muille käyttäjäryhmille, sillä Timosenkosken luontokoulun lähiympäristön metsiin ja poluille kohdistuu virkistyskäyttöä. Luontokoulu voi muokata ja päivittää infotaulujen ja tietovisojen sisältöjä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun kaupungin Timosenkosken luontokoulu ja opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää luontokoulun metsä- ja suoaiheisten oppimispolkujen oppimateriaaleja sekä tuoda uutta teknologiaa oppimispoluille. Ympäristöopin opetuksen keskeisiä sisältötavoitteita Oulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmassa viidennellä ja kuudennella luokalla on tutustua metsiin ja soihin ekosysteemeinä.
Oppimispolkujen materiaalista luotiin verkossa toimiva kokonaisuus infotaulujen ja tehtävien muodossa. Työn viitekehyksenä käytettiin Oulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa 5. ja 6. luokkalaisten ympäristöopin ja -kasvatuksen näkökulmasta. Työn verkkototeutukseen liitettiin infotaulut sekä tietovisat. Infotaulut laadittiin Microsoft Word ohjelmalla ja tietovisat Microsoft Forms ohjelman avulla. Valmiit dokumentit tallennettiin OneDriveen, jonne luotiin luontokoulun opettajalle pääsyoikeus. Näkyville oppimispolkujen varteen jäävät vain QR- koodit, joiden taakse oppimateriaalit ja tehtävät on luotu.
Polun varrelle sijoittuvat materiaalit suunniteltiin niin, että ne toimivat jatkossa myös muille käyttäjäryhmille, sillä Timosenkosken luontokoulun lähiympäristön metsiin ja poluille kohdistuu virkistyskäyttöä. Luontokoulu voi muokata ja päivittää infotaulujen ja tietovisojen sisältöjä.