OP Tampereen sisältömarkkinoinnin nykytilan kartoitus
Palmi, Topias (2018)
Palmi, Topias
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011236
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona OP Tampereelle, mikä on OP Ryhmään kuuluva itsenäinen jäsenosuuspankki. Työn tavoitteena oli selvittää ne sisältömarkkinoinnin ja sisällön tuotannon keinot, joiden avulla toimeksiantaja pystyisi tavoittamaan kohderyhmäksi valitun ikäryhmän, eli 18–25-vuotiaat, nykyistä paremmalla tavalla. Tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan sisältömarkkinoinnin nykytilanne, minkä perusteella mahdollisia kehitysehdotuksia kohderyhmän tavoittamiseen pystyi lähteä miettimään. Kohderyhmä määräytyi sen perusteella, että OP Tampere ei koe tavoittavansa kyseistä ikäryhmää nykyisillä keinoillaan tarpeeksi hyvin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin sisältömarkkinointia ja siihen kuuluvia osaalueita nykyaikaisesta näkökulmasta. Myös rakennettiin käsitystä siitä, miten sisältömarkkinoinnin eri osa-alueita suunnitellaan, esimerkiksi miten valitaan kohderyhmä, mitä sisällönmuotoa hyödynnetään ja missä kanavassa sisältö julkaistaan. Teoriaosuuden viimeisessä kokonaisuudessa selvitettiin sisältömarkkinointia ja sisällön tuottamista sosiaaliseen mediaan. Osiossa selvitettiin eri kanavien ominaisuuksia ja sisällön muotoja, joita on kannattavaa julkaista nimenomaan sosiaalisen median kanaviin. Edellä mainitut osiot pohjustivat työn tutkimusosuutta ja kehitysehdotuksia.
Tutkimusosuuden tavoitteena oli selvittää OP Tampereen sisältömarkkinoinnin ja sisällön tuottamisen nykytilanne. Nykytilanteen perusteella puolestaan muodostettiin kehitysehdotuksia liittyen nuorten parempaan tavoittamiseen. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimuksen teemoiksi valittiin OP Tampereen sisältömarkkinointi, sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan sekä nuorten tavoittaminen nykyisillä sisältömarkkinoinnin keinoilla. Haastatteluihin valittiin kaksi OP Tampereen nykyistä työntekijää, jotka työskentelevät päivittäin sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median parissa. Haastateltavat valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Tutkimusosuuden perusteella saatiin selville, että OP Tampere pyrkii sisältömarkkinoinnillaan tavoittamaan useita kohderyhmiä, eri kanavissa ja erilaisia sisällön muotoja hyödyntäen. Nykyisillä keinoilla on tavoitettu hyvin keski-ikäiset miehet ja naiset, mutta varsinkin 18–25-vuotiaita ei tavoiteta nykyisissä kanavissa riittävän hyvin. OP Tampere tuottaa aktiivisesti teksti- ja kuvasisältöjä kanavissaan. Toistaiseksi videosisältöjä tuotetaan vähän ja epäsäännöllisesti, mutta lähitulevaisuudessa tähän pitäisi tulla muutos, varsinkin sosiaalisen median kanavissa. Videosisältöjen aktiivinen tuottaminen sekä uusien sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen, voivat olla yksi keino kehittää nuorten tavoittamista OP Tampereen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin sisältömarkkinointia ja siihen kuuluvia osaalueita nykyaikaisesta näkökulmasta. Myös rakennettiin käsitystä siitä, miten sisältömarkkinoinnin eri osa-alueita suunnitellaan, esimerkiksi miten valitaan kohderyhmä, mitä sisällönmuotoa hyödynnetään ja missä kanavassa sisältö julkaistaan. Teoriaosuuden viimeisessä kokonaisuudessa selvitettiin sisältömarkkinointia ja sisällön tuottamista sosiaaliseen mediaan. Osiossa selvitettiin eri kanavien ominaisuuksia ja sisällön muotoja, joita on kannattavaa julkaista nimenomaan sosiaalisen median kanaviin. Edellä mainitut osiot pohjustivat työn tutkimusosuutta ja kehitysehdotuksia.
Tutkimusosuuden tavoitteena oli selvittää OP Tampereen sisältömarkkinoinnin ja sisällön tuottamisen nykytilanne. Nykytilanteen perusteella puolestaan muodostettiin kehitysehdotuksia liittyen nuorten parempaan tavoittamiseen. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimuksen teemoiksi valittiin OP Tampereen sisältömarkkinointi, sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan sekä nuorten tavoittaminen nykyisillä sisältömarkkinoinnin keinoilla. Haastatteluihin valittiin kaksi OP Tampereen nykyistä työntekijää, jotka työskentelevät päivittäin sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median parissa. Haastateltavat valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Tutkimusosuuden perusteella saatiin selville, että OP Tampere pyrkii sisältömarkkinoinnillaan tavoittamaan useita kohderyhmiä, eri kanavissa ja erilaisia sisällön muotoja hyödyntäen. Nykyisillä keinoilla on tavoitettu hyvin keski-ikäiset miehet ja naiset, mutta varsinkin 18–25-vuotiaita ei tavoiteta nykyisissä kanavissa riittävän hyvin. OP Tampere tuottaa aktiivisesti teksti- ja kuvasisältöjä kanavissaan. Toistaiseksi videosisältöjä tuotetaan vähän ja epäsäännöllisesti, mutta lähitulevaisuudessa tähän pitäisi tulla muutos, varsinkin sosiaalisen median kanavissa. Videosisältöjen aktiivinen tuottaminen sekä uusien sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen, voivat olla yksi keino kehittää nuorten tavoittamista OP Tampereen näkökulmasta.