Toimituksellinen sisältö osana markkinapaikkapalvelua : Nettiauto.comin artikkelipalstan kehittäminen
Rautio, Terttu (2018)
Rautio, Terttu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011228
Tiivistelmä
Tämän kehitystyön tarkoituksena oli selvittää, miten sisältöä uudistamalla saadaan Nettiauto.comin artikkelipalstasta houkuttelevampi käyttäjille. NettiX-markkinapaikkojen (esimerkiksi Nettiauto.com, Nettimoto.com ja Nettivene.com) osana on artikkelipalsta, Taukopaikka, joka tarjoaa internetin käyttäjille kiinnostavaa sisältöä hyötykäytön ja ajanvietteen näkökulmista.
Kehitystyön tavoitteena oli vahvistaa artikkeliosion roolia mediapalveluna ja sitä kautta kasvattaa kävijämääriä ja kävijöiden sivustolla viettämää aikaa. Toinen tavoite oli herättää mainostajien kiinnostus palvelua kohtaan. Ongelma lähtötilanteessa oli sisällön painottuminen kapea-alaisesti ja sitä kautta kävijälukujen pysyminen maltillisina. Tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus ja aineistonkeruumenetelminä erilaiset analyysit, sisällön luokittelu, ideariihi, verkkokysely ja testit.
Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavalla Taukopaikan jo olemassa oleva sisältö vastasi lukijoiden tarpeisiin ja miten sisältöjä, käytettävyyttä ja löydettävyyttä tulisi kehittää käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat sisällön monipuolistaminen, julkaisutahdin tiivistäminen ja käyttöliittymän uudistaminen. Monissa kehitystoimenpiteissä huomioitiin hakukoneoptimointi.
Lisäksi työn aikana suunniteltiin kävijäohjaukseen liittyviä kehitystoimenpiteitä. Palstan ylläpitoa varten luotiin markkinointisuunnitelma sekä työkalut artikkelijulkaisun ideointiin ja julkaisuun, käyttödatan seurantaan, uudistusprosessin toistamiseen ja artikkelien viimeistelyyn.
Tässä työssä kerrotaan palvelujournalismista sisältömarkkinoinnin muotona verkossa sekä pohditaan sitä, mitä vaikutuksia kaupallisen artikkelisisällön eli natiivimainonnan julkaisemisella on palvelulle nyt ja tulevaisuudessa.
Kehitystyön tavoitteena oli vahvistaa artikkeliosion roolia mediapalveluna ja sitä kautta kasvattaa kävijämääriä ja kävijöiden sivustolla viettämää aikaa. Toinen tavoite oli herättää mainostajien kiinnostus palvelua kohtaan. Ongelma lähtötilanteessa oli sisällön painottuminen kapea-alaisesti ja sitä kautta kävijälukujen pysyminen maltillisina. Tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus ja aineistonkeruumenetelminä erilaiset analyysit, sisällön luokittelu, ideariihi, verkkokysely ja testit.
Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavalla Taukopaikan jo olemassa oleva sisältö vastasi lukijoiden tarpeisiin ja miten sisältöjä, käytettävyyttä ja löydettävyyttä tulisi kehittää käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat sisällön monipuolistaminen, julkaisutahdin tiivistäminen ja käyttöliittymän uudistaminen. Monissa kehitystoimenpiteissä huomioitiin hakukoneoptimointi.
Lisäksi työn aikana suunniteltiin kävijäohjaukseen liittyviä kehitystoimenpiteitä. Palstan ylläpitoa varten luotiin markkinointisuunnitelma sekä työkalut artikkelijulkaisun ideointiin ja julkaisuun, käyttödatan seurantaan, uudistusprosessin toistamiseen ja artikkelien viimeistelyyn.
Tässä työssä kerrotaan palvelujournalismista sisältömarkkinoinnin muotona verkossa sekä pohditaan sitä, mitä vaikutuksia kaupallisen artikkelisisällön eli natiivimainonnan julkaisemisella on palvelulle nyt ja tulevaisuudessa.