Musikens påverkan i olika skeden av en kortfilms produktion : En studie i dramaturgi, rytm och känsla
Lönnfeldt, John (2018)
Lönnfeldt, John
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011177
Tiivistelmä
Mitt arbete är en fallstudie som behandlar processen när jag komponerade musiken till kortfilmen Luna de Miel. Jag beskriver skapandeprocessen bakom varje enskild låt och motiverar de val som gjorde gällande musiken. Jag analyserar samarbetet med de andra huvudaktörerna i produktionsteamet och hur vi påverkades av varandras arbete. Dans är ett viktigt dramaturgiskt element i filmen vilket betyder att en del av musiken kompone-rades i skedde då det ännu inte fanns ett färdigt manus, medan resten av musiken kom-ponerades efter att klippet var låst. Musiken komponerades i förväg så att koreografen skulle kunna skapa koreografin och få känslan i dansen rätt från första början. Skådespe-larna övade och dansade under inspelningarna till musiken som skapades i förväg så att slut resultatet skulle bli så genuint som möjligt. Det underlättade också mitt arbete i postproduktionen. Det skulle ha varit betydligt svårare och mera tidskrävande att göra musiken i efterhand och försöka synkronisera musiken med skådespelarnas dans. Detta betyder att jag under min process samarbetade mera med de andra huvudaktörerna i produktionsteamet än vad jag har gjort förut. Syftet med arbetet är att bättre förstå en kompositörs skapandeprocess och dess roll i en filmproduktion. Målet är att komma un-derfund med ifall slutresultatet blir bättre om kompositören kommer med i ett tidigare skede av processen till skillnad från hur det vanligtvis brukar gå till då kompositörens första intervention i en filmproduktion i sker efter att klippet är låst. För att bättre förstå en kompositörs skapandeprocess strävar jag efter att få svar på frågan ”Hur fungerade samarbetet mellan kompositören och de andra huvudaktörerna i kortfilmproduktionen Luna de Miel?”. Därtill strävar jag efter att få svar på delfrågan ”Hur skulle ett optimalt samarbete mellan en kompositör och de andra huvudaktörerna i en filmproduktion se ut?”. Arbetet går inte in på en teknisk nivå som t.ex. vilken utrustning som användes för att skapa musiken, vilket program och vilka mikrofoner som användes för att banda in musiken, eller djupare in på mixningsprocessen. Arbetet behandlar själva skapande pro-cessen och tankarna bakom musiken än själva utförandet.