Musisoitu äänimaailma : Menetelmä päiväkodin musiikkikasvatukseen
Martikainen, Riikka (2018)
Martikainen, Riikka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatukseen uudenlainen menetelmä, joka edistää lasten kykyä kuunnella, oppia äänen ominaisuuksista sekä tutustua erilaisiin soittimiin ja näin oppia perusasioita musiikista uudella tavalla. Menetelmän nimi on Musisoitu äänimaailma. Menetelmän ajatuksena on laajentaa musiikkikasvatusnäkemystä pelkkien lauluhetkien ulkopuolelle ja näin ollen tukea kaltaisiani laulutaidottomia lastentarhanopettajia työssään.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tietoa musiikkikasvatuksesta, jota tarvittiin menetelmän luomiseksi. Teoriatietoa on kerätty 4–5-vuotiaiden kyvystä äänen ominaisuuksien tutkimiseen, kuuntelukasvatuksesta sekä musiikillisesta keksinnästä. Taustatietona opinnäytetyölle on kerätty tietoa varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista, lastentarhanopettajan tehtävistä ja pedagogisesta suunnittelusta.
Opinnäytetyössä selvitettiin Musisoitu äänimaailma -menetelmän käytännön toimivuutta sekä soveltuuko menetelmän osaksi varhaiskasvatuksen musiikkikasvatusta. Lisäksi selvitetään menetelmän soveltuvuutta käytettäväksi myös niille varhaiskasvattajille, jotka eivät tunne musiikkia vahvuudekseen. Opinnäytetyössä menetelmää testattiin lapsiryhmän kanssa. Testaukseen perustuvan kehittämisen avulla luotiin käytännössä toimiva menetelmä päiväkodin kuuntelu- ja musiikkikasvatukseen. Aineiston keräämiseen käytettiin havainnointia, haastatteluja ja kyselylomaketta.
Opinnäytetyössä Musisoitu äänimaailma -menetelmä todettiin käytännössä toimivaksi. Se soveltuu toteutettavaksi 4–5-vuotiaiden lasten kanssa osana varhaiskasvatuksen musiikkikasvatusta. Menetelmä noudattaa varhaiskasvatussuunnitelman musiikkikasvatukselle määrittelemää linjaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Musisoitu äänimaailma -menetelmä, josta on luotu kirjallinen materiaali varhaiskasvattajien käyttöön. Menetelmä soveltuu työkaluksi menetelmän ohjaajan musikaalisuudesta riippumatta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tietoa musiikkikasvatuksesta, jota tarvittiin menetelmän luomiseksi. Teoriatietoa on kerätty 4–5-vuotiaiden kyvystä äänen ominaisuuksien tutkimiseen, kuuntelukasvatuksesta sekä musiikillisesta keksinnästä. Taustatietona opinnäytetyölle on kerätty tietoa varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista, lastentarhanopettajan tehtävistä ja pedagogisesta suunnittelusta.
Opinnäytetyössä selvitettiin Musisoitu äänimaailma -menetelmän käytännön toimivuutta sekä soveltuuko menetelmän osaksi varhaiskasvatuksen musiikkikasvatusta. Lisäksi selvitetään menetelmän soveltuvuutta käytettäväksi myös niille varhaiskasvattajille, jotka eivät tunne musiikkia vahvuudekseen. Opinnäytetyössä menetelmää testattiin lapsiryhmän kanssa. Testaukseen perustuvan kehittämisen avulla luotiin käytännössä toimiva menetelmä päiväkodin kuuntelu- ja musiikkikasvatukseen. Aineiston keräämiseen käytettiin havainnointia, haastatteluja ja kyselylomaketta.
Opinnäytetyössä Musisoitu äänimaailma -menetelmä todettiin käytännössä toimivaksi. Se soveltuu toteutettavaksi 4–5-vuotiaiden lasten kanssa osana varhaiskasvatuksen musiikkikasvatusta. Menetelmä noudattaa varhaiskasvatussuunnitelman musiikkikasvatukselle määrittelemää linjaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Musisoitu äänimaailma -menetelmä, josta on luotu kirjallinen materiaali varhaiskasvattajien käyttöön. Menetelmä soveltuu työkaluksi menetelmän ohjaajan musikaalisuudesta riippumatta.