Customer satisfaction in cooperation meeting : service quality in occupational health care
Laineenoja, Minna (2018)
Laineenoja, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011135
Tiivistelmä
Työterveyshuoltojen tulee arvioida palvelujensa laatua työterveystoiminnan vaikutusten tunnistamiseksi. Palvelun laadun arvioinnilla pyritään varmistamaan, että niin työterveyshuoltoa koskevat säädökset kuin asiakkaan edellyttämät toimet ovat tavoitettu. Asiakastyytyväisyyden seuraaminen on yksi työterveyshuollon vaikuttavuuden arviointimenetelmä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä työterveyshuollon yhteistyöneuvotteluissa. Työterveysyhteistyön onnistuminen edellyttää hyvää yhteistyötä asiakasyritysten kanssa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tuon yhteistyön luonnetta. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jonka pohjana käytettiin SERVQUAL –mallia. SERVQUAL mittaa palvelun laatua palvelukokemuksen ja palveluun liittyvän odotuksen erotukseen perustuen. Kyselyyn vastasi 161 yritystä. Vastausprosentti oli 14. Tulokset viittasivat siihen, että työterveyshuollon yhteistyöneuvotteluissa ollaan tyytyväisimpiä neuvotteluun liittyviin järjestelyihin. Työterveysneuvottelu koettiin myös hyödylliseksi. Tyytymättömimpiä asiakasyritykset olivat henkilökunnan asiantuntijuuteen ja haluun auttaa. Myöskään yrityksen tarpeita ei koettu tutkimuksen perusteella ymmärrettävän.