Hyvinvointia luonnosta : Päiväkotiryhmän maatilavierailun toimintamalli
Hänninen, Linda (2018)
Hänninen, Linda
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011099
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunnitteltiin ja toteutettiin maatilavierailu päiväkodin lapsiryhmälle. Toimintamalli pohjautuu green caren ja varhaiskasvatuksen tavoitteisiin ja menetelmiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä green care -osaamista Liperin kunnassa ja tukea toimintaan osallistuvien lasten luontosuhdetta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Green Care – GREEN KARELIA -hanke. Hankkeen tavoitteena oli lisätä green care -palveluiden tunnettavuutta Itä-Suomen alueella. Yhteistyössä mukana olivat myös Karelia-ammattikorkeakoulu, Liperin kunnan Puolivälin päiväkoti sekä liperiläisten Timo ja Sylvi Turusen tila.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Toiminnallinen osuus sisälsi kaksi tuokiota eri päivinä. Mikä maatila? -tuokio oli Liperin Puolivälin päiväkodilla, jonka tavoitteena oli orientoida lapsia tulevaa maatilavierailua varten. Toise-na päivänä lapsiryhmän kanssa vierailtiin liperiläisellä Turusten tilalla. Vierailun tarkoituksena oli tukea lasten luontosuhdetta. Molemmat tuokiot sisälsivät monipuolisesti pedagogisia ja osallistavia menetelmiä mielenkiinnon säilyttä-miseksi ja hyvän luontokokemuksen mahdollistamiseksi. Puolivälin päiväkoti ja Turusten tila saivat kokemuksen ja esimerkin siitä, miten maatilavierailuja voidaan jatkossakin järjestää.
Opinnäytetyössä kehitettiin sähköinen toimintamalli, jota voi käyttää jatkossa päiväkodit tai maatilat, jotka harkitsevat järjestävänsä samankaltaista toimintaa. Toimintamallin toimintoja voisi kehittää opettavaisemmaksi, esimerkiksi tietovisalla. Opinnäytetyön aiheesta voisi tehdä myös seurantatutkimuksen. Seurantatutkimuksessa seurattaisiin lapsia, joiden luontosuhdetta pyrittäisiin aktiivisesti kohentamaan verrattaisiin lapsiin, joiden luontosuhteeseen ei panosteta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Green Care – GREEN KARELIA -hanke. Hankkeen tavoitteena oli lisätä green care -palveluiden tunnettavuutta Itä-Suomen alueella. Yhteistyössä mukana olivat myös Karelia-ammattikorkeakoulu, Liperin kunnan Puolivälin päiväkoti sekä liperiläisten Timo ja Sylvi Turusen tila.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Toiminnallinen osuus sisälsi kaksi tuokiota eri päivinä. Mikä maatila? -tuokio oli Liperin Puolivälin päiväkodilla, jonka tavoitteena oli orientoida lapsia tulevaa maatilavierailua varten. Toise-na päivänä lapsiryhmän kanssa vierailtiin liperiläisellä Turusten tilalla. Vierailun tarkoituksena oli tukea lasten luontosuhdetta. Molemmat tuokiot sisälsivät monipuolisesti pedagogisia ja osallistavia menetelmiä mielenkiinnon säilyttä-miseksi ja hyvän luontokokemuksen mahdollistamiseksi. Puolivälin päiväkoti ja Turusten tila saivat kokemuksen ja esimerkin siitä, miten maatilavierailuja voidaan jatkossakin järjestää.
Opinnäytetyössä kehitettiin sähköinen toimintamalli, jota voi käyttää jatkossa päiväkodit tai maatilat, jotka harkitsevat järjestävänsä samankaltaista toimintaa. Toimintamallin toimintoja voisi kehittää opettavaisemmaksi, esimerkiksi tietovisalla. Opinnäytetyön aiheesta voisi tehdä myös seurantatutkimuksen. Seurantatutkimuksessa seurattaisiin lapsia, joiden luontosuhdetta pyrittäisiin aktiivisesti kohentamaan verrattaisiin lapsiin, joiden luontosuhteeseen ei panosteta.