Naantalin musiikkijuhlien taloudelliset vaikutukset ja sponsorointi : halukkuuden kartoitus
Villanen, Emmi; Perez, Cheli (2017)
Villanen, Emmi
Perez, Cheli
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää vuoden 2017 Naantalin Musiikkijuhlien taloudellisia vaikutuksia ja verrata niitä aiemmin, vuonna 2014 tehtyyn samankaltaiseen tutkimukseen. Lisäksi selvitettiin Turun seudun suurimpien yritysten sponsorointihalukkuutta sekä mielipiteitä sponsoroinnista.
Naantalin Musiikkijuhlien taloudellisten vaikutusten tutkimiseen käytettiin vastauslomaketta, jonka vierailijat saivat täytettäväkseen ennen konserttia, konsertin aikana tai konsertin jälkeen. Vastauksia kertyi yhteensä 458 kappaletta ja niitä tulkittiin monin eri menetelmin. Mielipiteitä sponsoroinnista selvitettiin puhelinhaastatteluilla. Haastatteluja saatiin yhteensä kahdeksan kappaletta.
Tuloksista voinee olettaa, että Naantalin Musiikkijuhlien taloudelliset vaikutukset ovat pysyneet melko samana aiemmasta tutkimuksesta tähän vuoteen. Tutkimuksen perusteella kävijä käytti n. 76,37 euroa musiikkijuhlavierailunsa aikana. Tämä summa ei sisällä konserttilipun hintaa. Tutkimusraportin perusteella tapahtumajärjestäjien on hyvä lähteä pohtimaan, miten taloudellisia vaikutuksia Naantalin aluetalouteen voitaisiin vielä lisätä.
Sponsorointikartoituksen tarkoituksena ei konkreettisesti ollut etsiä Naantalin Musiikkijuhlille uusia sponsoreja vaan selvittää, mitä mieltä yritykset ovat sponsoroinnista ja miten he toivovat hyötyvänsä siitä. Haastattelujen pohjalta voidaan sanoa, että yritysten mielikuvat sponsoroinnista ovat positiivisia ja lisäksi on myös mahdollista, että toimeksiantajaorganisaatio Naantalin Musiikkijuhlat saavat haastattelujemme kautta uusia sponsoreja. Sponsorointihalukkuuden kartoituksella Naantalin Musiikkijuhlien järjestäjäorganisaation on helpompaa löytää sopivia sponsoreja ja räätälöidä hyödyt miellyttämään kumpaakin osapuolta.
Naantalin Musiikkijuhlien taloudellisten vaikutusten tutkimiseen käytettiin vastauslomaketta, jonka vierailijat saivat täytettäväkseen ennen konserttia, konsertin aikana tai konsertin jälkeen. Vastauksia kertyi yhteensä 458 kappaletta ja niitä tulkittiin monin eri menetelmin. Mielipiteitä sponsoroinnista selvitettiin puhelinhaastatteluilla. Haastatteluja saatiin yhteensä kahdeksan kappaletta.
Tuloksista voinee olettaa, että Naantalin Musiikkijuhlien taloudelliset vaikutukset ovat pysyneet melko samana aiemmasta tutkimuksesta tähän vuoteen. Tutkimuksen perusteella kävijä käytti n. 76,37 euroa musiikkijuhlavierailunsa aikana. Tämä summa ei sisällä konserttilipun hintaa. Tutkimusraportin perusteella tapahtumajärjestäjien on hyvä lähteä pohtimaan, miten taloudellisia vaikutuksia Naantalin aluetalouteen voitaisiin vielä lisätä.
Sponsorointikartoituksen tarkoituksena ei konkreettisesti ollut etsiä Naantalin Musiikkijuhlille uusia sponsoreja vaan selvittää, mitä mieltä yritykset ovat sponsoroinnista ja miten he toivovat hyötyvänsä siitä. Haastattelujen pohjalta voidaan sanoa, että yritysten mielikuvat sponsoroinnista ovat positiivisia ja lisäksi on myös mahdollista, että toimeksiantajaorganisaatio Naantalin Musiikkijuhlat saavat haastattelujemme kautta uusia sponsoreja. Sponsorointihalukkuuden kartoituksella Naantalin Musiikkijuhlien järjestäjäorganisaation on helpompaa löytää sopivia sponsoreja ja räätälöidä hyödyt miellyttämään kumpaakin osapuolta.