Do your choices matter? : designing a system responding to character creation and interaction for a narrative computer game
Yrjölä, Sonja (2018)
Yrjölä, Sonja
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011055
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee tietokonepelien interaktiivista tarinankerrontaa. Esittelen erilaisia ominaisuuksia, jotka mielestäni lisäävät pelien kerronnallista voimaa, käyttäen olemassa olevia peli-esimerkkejä. Ominaisuuksiin kuuluu: pelaajan vaikutusmahdollisuus, seuraamukselliset valinnat ja vuorovaikutus kiinnostavien hahmojen kanssa.
Seuraavaksi esittelen oman peliprojektini ja perustelen tapoja, joilla olen päättänyt lisätä yllä mainittuja ominaisuuksia siihen. Sen jälkeen käsittelen pelini mahdollisia ongelmia ja huolenaiheita, sekä tapoja, joilla voin ratkaista tai vähentää niitä. Puolustan tekemiäni valintoja, vaikka tiedostan niiden mahdolliset kielteiset vaikutukset peliini.
Hyväksyn sen, että pelini ei todennäköisesti tule olemaan kaikkien makuun, muun muassa, koska siitä puuttuu monta keskeistä pelaajaa motivoivaa tekijää. Tulen kuitenkin siihen lopputulokseen, että vaikka pelini epäonnistuisi joissain kohdin, se voi silti olla arvokas ja kiinnostava yritys luoda jotain ennennäkemätöntä.
Seuraavaksi esittelen oman peliprojektini ja perustelen tapoja, joilla olen päättänyt lisätä yllä mainittuja ominaisuuksia siihen. Sen jälkeen käsittelen pelini mahdollisia ongelmia ja huolenaiheita, sekä tapoja, joilla voin ratkaista tai vähentää niitä. Puolustan tekemiäni valintoja, vaikka tiedostan niiden mahdolliset kielteiset vaikutukset peliini.
Hyväksyn sen, että pelini ei todennäköisesti tule olemaan kaikkien makuun, muun muassa, koska siitä puuttuu monta keskeistä pelaajaa motivoivaa tekijää. Tulen kuitenkin siihen lopputulokseen, että vaikka pelini epäonnistuisi joissain kohdin, se voi silti olla arvokas ja kiinnostava yritys luoda jotain ennennäkemätöntä.