Oikaisukoneen käytettävyyden parantaminen
Yliherva, Jani (2018)
Yliherva, Jani
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910983
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Outokummun Tornion tehtaiden kylmävalssaamo 2:lla. Työn tavoitteena oli RAP5-linjan esioikaisukoneiden käytettävyyden parantaminen.
Työssä selvitettiin oikaisukoneen toiminnalliset ongelmat. RAP5-linjalla ajetaan kahdentyyppisiä ruostumattomia teräslajeja: austeniittisia ja ferriittisiä ruostumattomia teräksiä. Kuumanauhan toimitustilassa molemmille laaduille on määritelty samat oikaisukoneen rakoarvot. Ferriittiset laadut ovat ominaisuuksiltaan pehmeämpiä, joten oikaisukone taivutti niitä liikaa ja tuotantonauhan pujottaminen seuraavalle koneelle estyi. Aiemmin ongelman ratkaise-miseksi oikaisukonetta säädettiin manuaalisesti tarpeen mukaan.
Opinnäytetyössä kokeiltiin eri rakoarvoja ja niiden vaikutusta lopputulokseen. Saatuja tuloksia verrattiin oikaisuteorian avulla laskettuihin tuloksiin ja näiden pohjalta tehtiin ehdotus käytettävistä rakoarvoista.
Käytettävyyden parantamiseksi oikaisukoneille tehtiin lisäksi varaosakartoituksen sisältävä ennakkohuoltosuunnitelma. Ennakkohuoltoa tarvitsevien kom-ponenttien vikaantumisvälit selvitettiin laitteen vikahistorian ja työntekijöiden haastattelujen avulla. Oikaisurullille määriteltiin sopivat vaihtovälit, jotka toteutetaan suunnitelluissa vuosihuolloissa. Vaihtoväleillä saadaan vähennettyä tuotannon aikaisia pysähdyksiä, mikä parantaa linjan toimintavarmuutta.
Työn pääkohdat olivat rakoarvojen määritys parhaan oikaisutuloksen saamiseksi, ennakkohuollon kehittäminen ja varaosakartoitus. Kaikilta osa-alueita päästiin tavoitteisiin.
Työssä selvitettiin oikaisukoneen toiminnalliset ongelmat. RAP5-linjalla ajetaan kahdentyyppisiä ruostumattomia teräslajeja: austeniittisia ja ferriittisiä ruostumattomia teräksiä. Kuumanauhan toimitustilassa molemmille laaduille on määritelty samat oikaisukoneen rakoarvot. Ferriittiset laadut ovat ominaisuuksiltaan pehmeämpiä, joten oikaisukone taivutti niitä liikaa ja tuotantonauhan pujottaminen seuraavalle koneelle estyi. Aiemmin ongelman ratkaise-miseksi oikaisukonetta säädettiin manuaalisesti tarpeen mukaan.
Opinnäytetyössä kokeiltiin eri rakoarvoja ja niiden vaikutusta lopputulokseen. Saatuja tuloksia verrattiin oikaisuteorian avulla laskettuihin tuloksiin ja näiden pohjalta tehtiin ehdotus käytettävistä rakoarvoista.
Käytettävyyden parantamiseksi oikaisukoneille tehtiin lisäksi varaosakartoituksen sisältävä ennakkohuoltosuunnitelma. Ennakkohuoltoa tarvitsevien kom-ponenttien vikaantumisvälit selvitettiin laitteen vikahistorian ja työntekijöiden haastattelujen avulla. Oikaisurullille määriteltiin sopivat vaihtovälit, jotka toteutetaan suunnitelluissa vuosihuolloissa. Vaihtoväleillä saadaan vähennettyä tuotannon aikaisia pysähdyksiä, mikä parantaa linjan toimintavarmuutta.
Työn pääkohdat olivat rakoarvojen määritys parhaan oikaisutuloksen saamiseksi, ennakkohuollon kehittäminen ja varaosakartoitus. Kaikilta osa-alueita päästiin tavoitteisiin.