Sosiaalisen median ohjeistus Sixt autovuokraamolle
Cillem, Melisa (2018)
Cillem, Melisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910930
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tärkeä ja nykypäiväinen kanava sekä työkalu yrityksille ja sen merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan entisestään. Sosiaalisen median muuttaessa maailmaa ovat markkinointiviestinnän keinot muuttuneet ja vuorovaikutuksen merkitys korostunut. Sosiaalisessa mediassa tekemisen tulee olla säännöllistä ja sisällön laadukasta, jotta kilpailussa pärjätään. Opinnäytetyö on tehty autovuokraamo Sixtille helpottamaan tekemistä sosiaalisen median parissa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä, jonka tavoitteena on luoda Sixt autovuokraamolle ohjeistus sosiaalisen median markkinoinnin ja viestinnän kehittämiseen. Ohjeistus pitää sisällään vinkkejä ja kehitysehdotuksia valittuihin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin ja Instagramiin. Lisäksi ohjeistus antaa neuvoja sosiaalisen median operatiivisen tason kriisiviestintään ja määrittelee ohjeita henkilöstölle sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Ohjeistus on tarkoitettu ensisijaisesti Sixt autovuokraamon käyttöön, mutta yleisellä tasolla sitä voi hyödyntää myös muut yritykset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään ensin läpi markkinointiviestinnän ja digitaalisen markkinointiviestinnän kokonaisuutta, jonka jälkeen syvennytään sosiaaliseen mediaan. Käydään läpi sosiaalisen median yleisiä piirteitä ja niiden merkitystä yrityksille, valittuja sosiaalisen median kanavia, sisällöntuotantoa- ja julkaisua sekä tavoitteita ja mittaamista. Teoriaosuuden päättää sosiaalisen median kriisiviestintää ja henkilöstöä sosiaalisessa mediassa käsittelevät luvut.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2018 ja opinnäytetyön osat jakautuvat teoreettiseen viitekehykseen sekä itse produktiin ja sen vaiheiden raportointiin.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä, jonka tavoitteena on luoda Sixt autovuokraamolle ohjeistus sosiaalisen median markkinoinnin ja viestinnän kehittämiseen. Ohjeistus pitää sisällään vinkkejä ja kehitysehdotuksia valittuihin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin ja Instagramiin. Lisäksi ohjeistus antaa neuvoja sosiaalisen median operatiivisen tason kriisiviestintään ja määrittelee ohjeita henkilöstölle sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Ohjeistus on tarkoitettu ensisijaisesti Sixt autovuokraamon käyttöön, mutta yleisellä tasolla sitä voi hyödyntää myös muut yritykset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään ensin läpi markkinointiviestinnän ja digitaalisen markkinointiviestinnän kokonaisuutta, jonka jälkeen syvennytään sosiaaliseen mediaan. Käydään läpi sosiaalisen median yleisiä piirteitä ja niiden merkitystä yrityksille, valittuja sosiaalisen median kanavia, sisällöntuotantoa- ja julkaisua sekä tavoitteita ja mittaamista. Teoriaosuuden päättää sosiaalisen median kriisiviestintää ja henkilöstöä sosiaalisessa mediassa käsittelevät luvut.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2018 ja opinnäytetyön osat jakautuvat teoreettiseen viitekehykseen sekä itse produktiin ja sen vaiheiden raportointiin.