Saniteettilisävarusteiden osto- ja myyntiprosessit
Kilpeläinen, Mikko; Jäntti, Sami (2018)
Kilpeläinen, Mikko
Jäntti, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Franke Finland Oy. Pääyhtiössä Sveitsissä oli huomattu, että Suomessa yrityksellä olisi mahdollisuus tehostaa saniteettilisävarusteiden myyntiä.
Opinnäytetyön pääaiheena oli saniteettilisävarusteet sekä niihin liittyvät osto- sekä myyntiprosessit. Tutkittava aihe prosesseineen piti sisällään tuotteita, joita näkee yleensä julkisissa saniteettitiloissa. Kiinnitimme työssämme huomiota myös toimeksiantajayrityksen kilpailijoihin ja niiden tuotteisiin erilaisissa liikkeissä, julkisissa tiloissa ja yleensäkin markkinoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ymmärrystä asiakkaiden ostoprosessien kulusta ja löytää keinot siihen, kuinka Franke Finland Oy saisi oman myyntiprosessinsa kohtaamaan asiakkaiden ostoprosessin kanssa entistä paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui pääaiheen ympärillä oleviin osto- ja myyntiprosesseihin. Muita aiheita olivat yritysten välinen kauppa sekä myynti ja markkinointi. Teoriaosuus tehtiin siten, että sitä tukena käyttämällä on mahdollista kiinnittää huomiota yrityksen nykyisiin toimintatapoihin ja poimia sopivia keinoja omaan toimintaan.
Suoritimme osana opinnäytetyötä tutkimuksen, joka toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Saimme vastauksia tutkimukseemme tekemällä kohdennettuja haastatteluja asiakasrajapinnassa ja saniteettilisävarusteita myyvissä sekä asentavissa liikkeissä. Vastauksia tuli myös sähköpostitse toteutetun kyselylomakkeen avulla sekä paperisena versiona.
Tutkimustulosten pohjalta teimme yhteenvetoa ja siitä jatkettuna johtopäätöksiä sekä pohdintaa. Tutkimustuloksia tarkistelemalla yritys voi ottaa sieltä tärkeäksi havaitsemiaan asioita, joita he voivat käyttää ja verrata omiin näkemyksiinsä.
Opinnäytetyön pääaiheena oli saniteettilisävarusteet sekä niihin liittyvät osto- sekä myyntiprosessit. Tutkittava aihe prosesseineen piti sisällään tuotteita, joita näkee yleensä julkisissa saniteettitiloissa. Kiinnitimme työssämme huomiota myös toimeksiantajayrityksen kilpailijoihin ja niiden tuotteisiin erilaisissa liikkeissä, julkisissa tiloissa ja yleensäkin markkinoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ymmärrystä asiakkaiden ostoprosessien kulusta ja löytää keinot siihen, kuinka Franke Finland Oy saisi oman myyntiprosessinsa kohtaamaan asiakkaiden ostoprosessin kanssa entistä paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui pääaiheen ympärillä oleviin osto- ja myyntiprosesseihin. Muita aiheita olivat yritysten välinen kauppa sekä myynti ja markkinointi. Teoriaosuus tehtiin siten, että sitä tukena käyttämällä on mahdollista kiinnittää huomiota yrityksen nykyisiin toimintatapoihin ja poimia sopivia keinoja omaan toimintaan.
Suoritimme osana opinnäytetyötä tutkimuksen, joka toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Saimme vastauksia tutkimukseemme tekemällä kohdennettuja haastatteluja asiakasrajapinnassa ja saniteettilisävarusteita myyvissä sekä asentavissa liikkeissä. Vastauksia tuli myös sähköpostitse toteutetun kyselylomakkeen avulla sekä paperisena versiona.
Tutkimustulosten pohjalta teimme yhteenvetoa ja siitä jatkettuna johtopäätöksiä sekä pohdintaa. Tutkimustuloksia tarkistelemalla yritys voi ottaa sieltä tärkeäksi havaitsemiaan asioita, joita he voivat käyttää ja verrata omiin näkemyksiinsä.