Kohderyhmätutkimus ja asiakaspersoonien luominen startup-yritykselle
Colliander, Anna (2018)
Colliander, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä on vuonna 2017 aloittanut naisten uravalmennuksia tarjoava startup-yritys, Yritys X. Yritys on luonut valmennustuotteet Iso-Britanniassa käytetyn mallin pohjalta, ja on vähitellen käynnistämässä markkinointitoimenpiteitä tähdäten yritystoiminnan kasvuun.
Tavoitteena oli tutkia kohderyhmää ja saada syvä ymmärrys potentiaalisista asiakkaista ja luoda yrityksen markkinointia ja viestintää varten nk. asiakaspersoonat. Työn ulkopuolelle rajattiin varsinainen markkinointisuunnitelma ja markkinointitoimenpiteet, mutta työn lopussa annetaan suosituksia jatkotoimenpiteille markkinoinnin näkökulmasta.
Etukäteen tiedettiin mm. aiempien tutkimusten, uutisoinnin ja yrityksen toimitusjohtajan tietojen pohjalta, että naisen ura ei etene samassa vauhdissa kuin miehen. Työtä varten tutustuttiin aiempiin tutkimuksiin ja tilastoihin naisen urasta, joiden pohjalta voitiin todeta, että esimerkiksi naiset yritysten ylimmässä johdossa ovat vielä harvinaisia, vaikka naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet vastaavissa tehtävissä.
Työtä varten haluttiin tutkia kohderyhmän kokemuksia ja toiveita uraan liittyen. Keväällä 2018 toteutettiin kvantitatiivinen kohderyhmätutkimus kyselylomakkeella. Tämän jälkeen päätettiin tutkia vielä tarkemmin kohderyhmää teemahaastattelulla, jonka avulla päästiin vielä syvemmin kohderyhmän ajatuksiin. Teemahaastatteluun valittiin kolme henkilöä kolmesta eri uravaiheesta, joita haastateltiin sopivien teemojen pohjalta.
Tutkimustulosten ja lähdeaineiston pohjalta yritykselle voitiin luoda kolme erilaista asiakaspersoonaa, jotka edustavat yrityksen potentiaalisia asiakkaita. Yritys voi rakentaa viestintänsä suoraan näille fiktiivisille persoonille ja se voi kohdentaa markkinointia kustannustehokkaasti, kun se ymmärtää asiakkaitaan yksityiskohtaisemmin pelkästään liian laajaksi jäävän naiskohderyhmän sijaan.
Jatkossa yrityksen kannattaa hyödyntää viestinnässään digitaalisen markkinoinnin tuomia mahdollisuuksia, jonka avulla tarkasti rajatun kohderyhmän saavuttaminen on kustannustehokasta ja asiakaspersoonia voidaan helposti hyödyntää. Myös asiakaspalautteita kannattaa käyttää viestinnässä ja myöhemmin edelleen kehittää yrityksen tuotteita ja asiakaspersoonia asiakaspalautteiden pohjalta.
Tavoitteena oli tutkia kohderyhmää ja saada syvä ymmärrys potentiaalisista asiakkaista ja luoda yrityksen markkinointia ja viestintää varten nk. asiakaspersoonat. Työn ulkopuolelle rajattiin varsinainen markkinointisuunnitelma ja markkinointitoimenpiteet, mutta työn lopussa annetaan suosituksia jatkotoimenpiteille markkinoinnin näkökulmasta.
Etukäteen tiedettiin mm. aiempien tutkimusten, uutisoinnin ja yrityksen toimitusjohtajan tietojen pohjalta, että naisen ura ei etene samassa vauhdissa kuin miehen. Työtä varten tutustuttiin aiempiin tutkimuksiin ja tilastoihin naisen urasta, joiden pohjalta voitiin todeta, että esimerkiksi naiset yritysten ylimmässä johdossa ovat vielä harvinaisia, vaikka naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet vastaavissa tehtävissä.
Työtä varten haluttiin tutkia kohderyhmän kokemuksia ja toiveita uraan liittyen. Keväällä 2018 toteutettiin kvantitatiivinen kohderyhmätutkimus kyselylomakkeella. Tämän jälkeen päätettiin tutkia vielä tarkemmin kohderyhmää teemahaastattelulla, jonka avulla päästiin vielä syvemmin kohderyhmän ajatuksiin. Teemahaastatteluun valittiin kolme henkilöä kolmesta eri uravaiheesta, joita haastateltiin sopivien teemojen pohjalta.
Tutkimustulosten ja lähdeaineiston pohjalta yritykselle voitiin luoda kolme erilaista asiakaspersoonaa, jotka edustavat yrityksen potentiaalisia asiakkaita. Yritys voi rakentaa viestintänsä suoraan näille fiktiivisille persoonille ja se voi kohdentaa markkinointia kustannustehokkaasti, kun se ymmärtää asiakkaitaan yksityiskohtaisemmin pelkästään liian laajaksi jäävän naiskohderyhmän sijaan.
Jatkossa yrityksen kannattaa hyödyntää viestinnässään digitaalisen markkinoinnin tuomia mahdollisuuksia, jonka avulla tarkasti rajatun kohderyhmän saavuttaminen on kustannustehokasta ja asiakaspersoonia voidaan helposti hyödyntää. Myös asiakaspalautteita kannattaa käyttää viestinnässä ja myöhemmin edelleen kehittää yrityksen tuotteita ja asiakaspersoonia asiakaspalautteiden pohjalta.