Mobiilisovelluksen käyttökokemuksen parantaminen: Basso Media
Mäkelä, Anton (2018)
Mäkelä, Anton
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910886
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Oy Basso Media Ltd:n radioaseman mobiilisovelluksen käyttötarkoitusta ja sen käyttäjien käyttäytymistä sovelluksessa. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle tuotettiin käyttökelpoisia kehitysehdotuksia mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Sovelluksen on alun perin tuottanut ja julkaissut Liana Mobile Oy sekä Koodiviidakko Oy yhdessä Basso Median kanssa, ja toteutuksessa pyrittiin käyttäjäystävälliseen ja Basson imagoon sopivaan ulkoasuun.
Radioasemien tulee pysyä mukana meneillään olevalla matkapuhelimien aikakaudella. Radion kuuntelu onkin lisääntynyt mobiililaitteilla joka vuosi, ja vuonna 2017 36 % alle 45-vuotiaista kuunteli radiota tutkimusviikon aikana matkapuhelimella tai tabletilla (Finnpanel 2015-2017). Varsinkin asemien omat sovellukset ovat kovan kilpailun keskellä mm. Suplan ja Yle Areenan tuottaessa useamman aseman ohjelmia saman sovelluksen sisällä.
Tutkimuksen loppuosassa kehitysehdotuksia tuottaessa on hyödynnetty laajasti aiempia
teoriaopintoja käyttöliittymäsuunnittelusta, sisällöntuotannosta, markkinoinnista sekä mobiilisovelluskehityksestä. Tavoitteena oli muovata olemassaoleva sovellus vastaamaan käyttäjiensä tarpeita entistä paremmin ja tuottaa kehitysehdotuksia, jotka ovat kuitenkin sovellettavissa applikaatioon myös mahdollisen ulkoasupäivityksen jälkeen.
Radioasemien tulee pysyä mukana meneillään olevalla matkapuhelimien aikakaudella. Radion kuuntelu onkin lisääntynyt mobiililaitteilla joka vuosi, ja vuonna 2017 36 % alle 45-vuotiaista kuunteli radiota tutkimusviikon aikana matkapuhelimella tai tabletilla (Finnpanel 2015-2017). Varsinkin asemien omat sovellukset ovat kovan kilpailun keskellä mm. Suplan ja Yle Areenan tuottaessa useamman aseman ohjelmia saman sovelluksen sisällä.
Tutkimuksen loppuosassa kehitysehdotuksia tuottaessa on hyödynnetty laajasti aiempia
teoriaopintoja käyttöliittymäsuunnittelusta, sisällöntuotannosta, markkinoinnista sekä mobiilisovelluskehityksestä. Tavoitteena oli muovata olemassaoleva sovellus vastaamaan käyttäjiensä tarpeita entistä paremmin ja tuottaa kehitysehdotuksia, jotka ovat kuitenkin sovellettavissa applikaatioon myös mahdollisen ulkoasupäivityksen jälkeen.