LIIKUNTA JA HARRASTEPALVELUIDEN SAAVUTETTAVUUS : Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksella
Kuukka, Kalle; Sigvart, Jari-Pekka (2018)
Kuukka, Kalle
Sigvart, Jari-Pekka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910883
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksen liikunta- ja harrastepalveluiden saavutettavuutta sekä pyritään selvittämään, kuinka saavutettavuuden laatua pystyttäisin parantamaan.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Kakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:n Mikkelin kampuksen liikunta- ja harrastepalvelut. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden aktiivisuutta käyttää kampuksen tarjoamia liikunta- ja harrastepalveluita, sekä kuinka hyvin opiskelijat tuntevat kampuksen tarjoamat mahdollisuudet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen vastasi 104 Mikkelin kampuksen opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä.
Tutkimuksen vastausten perusteella Mikkelin kampuksen opiskelijat ovat suurimmalta osin aktiivisia liikkujia, mutta eivät käytä liikkumiseensa koulun tarjoamia liikunta- ja harrastepalveluita. Opiskelijoilta kysyttäessä, miksi he eivät käytä koulun tarjoamia palveluita, oli yleisimmät vastaukset ajan puute. Vastausten mukaan osalla opiskelijoista ei ollut tietoa kampuksen tarjoamista liikunta- ja harrastepalveluista. Vastausten pohjalta johtopäätöksenä voidaan vetää, että liikunta- ja harrastepalveluiden tärkeimmät kehityskohteet ovat markkinoinnin ja näkyvyyden parantaminen.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Kakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:n Mikkelin kampuksen liikunta- ja harrastepalvelut. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden aktiivisuutta käyttää kampuksen tarjoamia liikunta- ja harrastepalveluita, sekä kuinka hyvin opiskelijat tuntevat kampuksen tarjoamat mahdollisuudet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen vastasi 104 Mikkelin kampuksen opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä.
Tutkimuksen vastausten perusteella Mikkelin kampuksen opiskelijat ovat suurimmalta osin aktiivisia liikkujia, mutta eivät käytä liikkumiseensa koulun tarjoamia liikunta- ja harrastepalveluita. Opiskelijoilta kysyttäessä, miksi he eivät käytä koulun tarjoamia palveluita, oli yleisimmät vastaukset ajan puute. Vastausten mukaan osalla opiskelijoista ei ollut tietoa kampuksen tarjoamista liikunta- ja harrastepalveluista. Vastausten pohjalta johtopäätöksenä voidaan vetää, että liikunta- ja harrastepalveluiden tärkeimmät kehityskohteet ovat markkinoinnin ja näkyvyyden parantaminen.