Mediatoimiston tutkimustiimin sunnitteluprosessin kehittäminen palvelumuotoilun avulla : Mediatoimisto X
Pekkanen, Venla (2018)
Pekkanen, Venla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle selkeä toimintatapa asiakkaiden suunnitteluprosessiin sekä käytäntöihin palvelumuotoilun avulla mediatoimisto X -tutkimustiimiin. Toimintatavan oli tarkoitus helpottaa työntekijöiden työskentelytapaa sekä selkeyttämään asiakasprosessia. Toimeksiantajana toimi mediatoimisto X, joka on Pohjoismaiden suurin mediatoimistokonserni.
Opinnäytetyön kehittämistyön lähestymistapana on käytetty kehittämishanke-menetelmää, koska tavoitteena oli tuottaa yritykselle konkreettisia ratkaisuja. Keskeisintä tässä opinnäytetyössä on ratkaista jo olemassa olevat ongelmat. Tämän työn tutkimusmenetelmä pohjautuu itse tehtyyn pohjatyöhön ja ammattikorkeakoulussa sekä työharjoittelussa opittuihin asioihin. Opinnäytetyön pohjatyö ja teoriaosuus perustuu kirjallisuuteen, internetissä julkaistuihin artikkeleihin sekä mediatoimisto X henkilökunnalta kerättyihin tietoihin. Näiden tietojen kautta on selvitetty yrityksen rakentuminen sekä heijastuminen yrityksestä ulospäin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yrityksellä on todella epäselvä suunnitteluprosessi, josta saattaa johtua esimerkiksi tehokkuuden puute asiakastyöskentelyssä. Yhteistyön kannalta on tärkeää, että tiimin kanssa kaikki palvelukohdat olisivat selkeitä ja kaikki noudattaisivat prosessin periaatteita. Opinnäytetyössä selvisi myös se, että prosessin aikana pitäisi olla paljon enemmän asiakastapaamisia, kuin vertaa nykytilanteeseen. Avoin kommunikaatio ja asiakassuhteen rakentaminen sekä tämän ylläpito tuttujen ihmisten toimesta syventää asiakassuhdetta entisestään.
Kehittämistyössä on vielä selkeästi paljon tehtävää, jotta koko asiakastyöskentely yrityksessä saadaan tukemaan toimintaa täydellisesti. Tämä opinnäytetyö antaa hyvän pohjan suunnitteluprosessin jatkokehittämiseen. Lisätutkimuksena olisi hyvä tehdä asiakas- sekä työntekijäkysely asiakastyöskentelyyn liittyen, eli selvittämään miten yrityksen päivitetty asiakastyöskentely on saatu toimimaan.
Opinnäytetyön kehittämistyön lähestymistapana on käytetty kehittämishanke-menetelmää, koska tavoitteena oli tuottaa yritykselle konkreettisia ratkaisuja. Keskeisintä tässä opinnäytetyössä on ratkaista jo olemassa olevat ongelmat. Tämän työn tutkimusmenetelmä pohjautuu itse tehtyyn pohjatyöhön ja ammattikorkeakoulussa sekä työharjoittelussa opittuihin asioihin. Opinnäytetyön pohjatyö ja teoriaosuus perustuu kirjallisuuteen, internetissä julkaistuihin artikkeleihin sekä mediatoimisto X henkilökunnalta kerättyihin tietoihin. Näiden tietojen kautta on selvitetty yrityksen rakentuminen sekä heijastuminen yrityksestä ulospäin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yrityksellä on todella epäselvä suunnitteluprosessi, josta saattaa johtua esimerkiksi tehokkuuden puute asiakastyöskentelyssä. Yhteistyön kannalta on tärkeää, että tiimin kanssa kaikki palvelukohdat olisivat selkeitä ja kaikki noudattaisivat prosessin periaatteita. Opinnäytetyössä selvisi myös se, että prosessin aikana pitäisi olla paljon enemmän asiakastapaamisia, kuin vertaa nykytilanteeseen. Avoin kommunikaatio ja asiakassuhteen rakentaminen sekä tämän ylläpito tuttujen ihmisten toimesta syventää asiakassuhdetta entisestään.
Kehittämistyössä on vielä selkeästi paljon tehtävää, jotta koko asiakastyöskentely yrityksessä saadaan tukemaan toimintaa täydellisesti. Tämä opinnäytetyö antaa hyvän pohjan suunnitteluprosessin jatkokehittämiseen. Lisätutkimuksena olisi hyvä tehdä asiakas- sekä työntekijäkysely asiakastyöskentelyyn liittyen, eli selvittämään miten yrityksen päivitetty asiakastyöskentely on saatu toimimaan.