Sosiaalisen median työkalut pienille majoitusyrityksille
Dankov, Katri (2018)
Dankov, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda helppokäyttöiset sosiaalisen median toimintaoh-jeet pienille majoitusyrityksille, jotka hyötyisivät uudesta ratkaisusta ylläpitää sosiaalista mediaa. Työn tavoitteena oli selvittää asiantuntijahaastattelun sekä SWOT-analyysin avulla majoitusyritysten haasteet ja ongelmat liittyen sosiaaliseen mediaan sekä ratkaisut ongelmiin. Benchmarking- tutkimuksen avulla verrattiin sosiaalisen median kanavien sivustoja ja sen perusteella luotiin sosiaalisen median toimintaohjeiden osia.
Teoriaosuudessa keskitytään kolmeen pääaiheeseen: majoitusyritykset, markkinointi sekä sosi-aalinen media markkinointikanavana. Aihetta on rajattu valitsemalla kaikista sosiaalisen me-dian kanavista vain kolme: Instagram, Facebook ja Vkontakte. Instagram ja Facebook ovat Suomessa käytetyimmät kanavat ja Vkontakte on otettu mukaan Suomen naapurimaan Venä-jän turismin tärkeyden kannalta Suomelle. Isot hotellit on rajattu työstä pois, sillä ongelmia sosiaalisen median kanssa esiintyy nimenomaan pienillä majoitusliikkeillä.
Opinnäytetyön tuloksena on luotu mainos- ja markkinointi toimisto X:lle sosiaalisen median toimintaohjeet, jotka yritys voi jatkossa esittää Power Point muodossa asiakkailleen. Toimin-taohjeet helpottavat asiakkaita käyttämään sosiaalisen median kanavia oman yrityksen mark-kinoinnissa. Toimintaohjeiden avulla asiakkaat pystyvät kasvattamaan yrityksen myyntiä sosi-aalisen median välityksellä. Toimintaohjeet tullaan pitämään salassa toimeksiantajan pyyn-nöstä.
Teoriaosuudessa keskitytään kolmeen pääaiheeseen: majoitusyritykset, markkinointi sekä sosi-aalinen media markkinointikanavana. Aihetta on rajattu valitsemalla kaikista sosiaalisen me-dian kanavista vain kolme: Instagram, Facebook ja Vkontakte. Instagram ja Facebook ovat Suomessa käytetyimmät kanavat ja Vkontakte on otettu mukaan Suomen naapurimaan Venä-jän turismin tärkeyden kannalta Suomelle. Isot hotellit on rajattu työstä pois, sillä ongelmia sosiaalisen median kanssa esiintyy nimenomaan pienillä majoitusliikkeillä.
Opinnäytetyön tuloksena on luotu mainos- ja markkinointi toimisto X:lle sosiaalisen median toimintaohjeet, jotka yritys voi jatkossa esittää Power Point muodossa asiakkailleen. Toimin-taohjeet helpottavat asiakkaita käyttämään sosiaalisen median kanavia oman yrityksen mark-kinoinnissa. Toimintaohjeiden avulla asiakkaat pystyvät kasvattamaan yrityksen myyntiä sosi-aalisen median välityksellä. Toimintaohjeet tullaan pitämään salassa toimeksiantajan pyyn-nöstä.