Yhdistyksen verkkonäkyvyyden optimointi
Herva, Halla (2018)
Herva, Halla
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on hakukoneoptimointi voittoa tavoittelemattomassa yhdistyksessä. Toimeksiantajana on Kansallinen Lastenliitto – Vantaan paikallisyhdistys ry, joka on Vantaalla toimiva lapsi- ja nuorisojärjestö. Yhdistyksen toiminta rakentuu kouluvuoden aikana iltapäivä- ja harrastustoiminnan ympärille ja koulujen loma-aikoina keskitytään leireihin. Pääasiassa toiminta sijoittuu Vantaalle ja kohderyhmänä toimivat paikalliset ihmiset, mutta yhdistys on osallistunut tapahtumiin myös muualla Suomessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle niin, että sillä olisi valmiudet aloittaa hakukoneoptimointi.
Markkinointiviestintä on muuttunut yksipuolisesta, mainoslauseita hokevasta viestinnästä asiakaslähtöisemmäksi. Digimarkkinointi keskittyy tuomaan tiedon asiakkaan ulottuville silloin, kun hän on vastaanottavainen sille. Niinpä kohderyhmien määrittely on tärkeää, jotta tavoitettaisiin potentiaalisimmat asiakkaat. Myös tavoitteidenasettelu on osa digimarkkinoinnin suunnittelua. SMART-mallin avulla voidaan määritellä organisaatiolle sopivat tavoitteet.
Hakukoneoptimointi on verkkosisällön rakentamista niin, että menestyttäisiin hakukoneissa. Ottamalla huomioon Google-haun periaatteet, voidaan parantaa verkkonäkyvyyttä ja saada käyttäjät organisaation verkkosivuille. Hakukone toimii algoritmien varassa, jotka pitävät tiettyjä verkkosivujen ominaisuuksia toisia parempina. Google määrittelee verkkosivustojen luotettavuuden ja jaottelee ne järjestykseen sen perusteella.
Käytännön osuudessa käytettiin Google Analytics ja Google Search Console –työkaluja Lastenliiton verkkosivujen kävijöiden käyttäytymisen selvittämiseksi. Käytännön osuuden tarkoituksena oli antaa lisätietoa Lastenliitolle, miten he voisivat toteuttaa hakukoneoptimointinsa ja mitä työkaluja ja keinoja siihen voidaan käyttää.
Selvityksen mukaan Vantaan Lastenliitolla on valmiudet aloittaa hakukoneoptimointi opinnäytetyön avulla. Kiinnittämällä huomiota sisällön laadukkuuteen ja monimuotoisuuteen, sijoittamalla avainsanat johdonmukaisesti sivustolle, hankkimalla kattavan ulkoisen linkkiprofiilin ja varmistamalla teknisten ominaisuuksien olevan kunnossa saadaan verkkosivusto optimoitua.
Markkinointiviestintä on muuttunut yksipuolisesta, mainoslauseita hokevasta viestinnästä asiakaslähtöisemmäksi. Digimarkkinointi keskittyy tuomaan tiedon asiakkaan ulottuville silloin, kun hän on vastaanottavainen sille. Niinpä kohderyhmien määrittely on tärkeää, jotta tavoitettaisiin potentiaalisimmat asiakkaat. Myös tavoitteidenasettelu on osa digimarkkinoinnin suunnittelua. SMART-mallin avulla voidaan määritellä organisaatiolle sopivat tavoitteet.
Hakukoneoptimointi on verkkosisällön rakentamista niin, että menestyttäisiin hakukoneissa. Ottamalla huomioon Google-haun periaatteet, voidaan parantaa verkkonäkyvyyttä ja saada käyttäjät organisaation verkkosivuille. Hakukone toimii algoritmien varassa, jotka pitävät tiettyjä verkkosivujen ominaisuuksia toisia parempina. Google määrittelee verkkosivustojen luotettavuuden ja jaottelee ne järjestykseen sen perusteella.
Käytännön osuudessa käytettiin Google Analytics ja Google Search Console –työkaluja Lastenliiton verkkosivujen kävijöiden käyttäytymisen selvittämiseksi. Käytännön osuuden tarkoituksena oli antaa lisätietoa Lastenliitolle, miten he voisivat toteuttaa hakukoneoptimointinsa ja mitä työkaluja ja keinoja siihen voidaan käyttää.
Selvityksen mukaan Vantaan Lastenliitolla on valmiudet aloittaa hakukoneoptimointi opinnäytetyön avulla. Kiinnittämällä huomiota sisällön laadukkuuteen ja monimuotoisuuteen, sijoittamalla avainsanat johdonmukaisesti sivustolle, hankkimalla kattavan ulkoisen linkkiprofiilin ja varmistamalla teknisten ominaisuuksien olevan kunnossa saadaan verkkosivusto optimoitua.