Selvitys Huoltsikka Oy:n käyttämistä ohjausmenetelmistä
Setälä, Erika (2018)
Setälä, Erika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910834
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Huoltsikka Oy:n ohjaajien käyttämiä ohjausmenetelmiä. Saatujen tulosten avulla kyseinen yritys tuo näkyväksi ohjaajiensa ohjausosaamisen. Ohjausosaamisen tiedettiin olevan laadukasta, mutta asiaa ei oltu tutkittu. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään yrityksen palvelukuvauksen uudistamisessa sekä henkilöstön perehdytyksessä.
Toimeksiantajana oli sosiaalipalvelualan yritys Huoltsikka Oy. Tutkimus keskittyi Jyväskylän toimipisteeseen ja lastensuojelun jälkihuoltoon. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastateltavina oli 4 ohjaajaa. Jokainen haastattelu kesti noin 60 minuuttia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan ohjaajat käyttävät monipuolisesti eri menetelmiä, kuten esimerkiksi ratkaisukeskeistä työotetta, motivoivaa haastattelua ja dialogista vuorovaikutusta. Ohjausmenetelmiä käytetään asiakaslähtöisesti kunkin asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Tutkimuksen mukaan Jyväskylän yksikön ohjaajien ja yrityksen esimiehen toiminta perustuu itseohjautuvuusteorian perustarveteoriaan, mikä näkyy sekä yksikön johtamiskulttuurissa ja ohjausosaamisessa. Ohjaajilla on paljon autonomiaa oman työn toteuttamisessa, mikä osaltaan lisää työhyvinvointia. Työhyvinvointi ja työyhteisön positiivinen ilmapiiri antaa rohkeutta ja motivaatiota tehdä ohjaustyötä parhaalla mahdollisella tavalla. Jokainen ohjaaja suunnittelee ohjaustyönsä asiakkaan yksilöllisen tilanteen mukaisesti. Tämä mahdollistaa eri ohjausmenetelmien hyödyntämisen luovasti asiakkaan eduksi.
Toimeksiantajana oli sosiaalipalvelualan yritys Huoltsikka Oy. Tutkimus keskittyi Jyväskylän toimipisteeseen ja lastensuojelun jälkihuoltoon. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastateltavina oli 4 ohjaajaa. Jokainen haastattelu kesti noin 60 minuuttia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan ohjaajat käyttävät monipuolisesti eri menetelmiä, kuten esimerkiksi ratkaisukeskeistä työotetta, motivoivaa haastattelua ja dialogista vuorovaikutusta. Ohjausmenetelmiä käytetään asiakaslähtöisesti kunkin asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Tutkimuksen mukaan Jyväskylän yksikön ohjaajien ja yrityksen esimiehen toiminta perustuu itseohjautuvuusteorian perustarveteoriaan, mikä näkyy sekä yksikön johtamiskulttuurissa ja ohjausosaamisessa. Ohjaajilla on paljon autonomiaa oman työn toteuttamisessa, mikä osaltaan lisää työhyvinvointia. Työhyvinvointi ja työyhteisön positiivinen ilmapiiri antaa rohkeutta ja motivaatiota tehdä ohjaustyötä parhaalla mahdollisella tavalla. Jokainen ohjaaja suunnittelee ohjaustyönsä asiakkaan yksilöllisen tilanteen mukaisesti. Tämä mahdollistaa eri ohjausmenetelmien hyödyntämisen luovasti asiakkaan eduksi.