Yritysvastuun vaikutus brändiin : case: Finlayson Oy
Forsius, Petra (2018)
Forsius, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910831
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yritysvastuun vaikutus brändiin ja tutkimus tehtiin case-tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka yritysvastuu vaikuttaa brändiin ja kuinka yritysvastuun avulla voidaan rakentaa brändiä. Yritysvastuun vaikutusta brändiin tutkittiin case-esimerkin avulla. Case-tutkimuksen kohteena oli suomalainen kodintekstiiliyritys Finlayson Oy. Tavoitteena oli esimerkin avulla ymmärtää yritysvastuun vaikutus brändiin myös laajemmassa mittakaavassa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu yritysvastuun eri osaalueista sekä brändiin ja brändin rakentamiseen liittyvistä teorioista.
Kyseessä on poikkileikkaustutkimus, joka toteutettiin käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelmiksi tutkimukseen valittiin mediakatsaus ja teemahaastattelut. Mediakatsauksen lähteenä käytettiin merkittävimpiä suomalaisia lehtiä ja kuluttajien mielipiteiden selvittämiseksi lähteenä käytettiin sosiaalista mediaa. Tietoa kerättiin myös radio-ohjelmien ja blogien avulla. Teemahaastattelujen kohteena olivat Finlaysonin vastuullisuuspäällikkö Elli Ojala ja Finlaysonin yhteistyökumppanin SHT-tukun toimitusjohtaja Pekka Kivimaa.
Finlaysonin kohdalla voidaan tämän tutkimuksen perusteella todeta yritysvastuun vaikuttavan yrityksen brändiin ja kuluttajien brändimielikuvaan. Yrityksen kasvaneen tuloksen perusteella voidaan olettaa vaikutuksen olevan positiivinen. Tutkimuksen perusteella yritysvastuun voidaan olettaa vaikuttavan brändiin myös laajemmassa mittakaavassa, sillä kuluttajat antavat vastuullisuudelle yhä enemmän painoarvoa.
Finlaysonin persoonallinen tapa toteuttaa yritysvastuuta ja rakentaa brändiä yritysvastuun avulla ei ole kuitenkaan välttämättä suoraan sovellettavissa muihin yrityksiin. Yritys voi kuitenkin toimia inspiraationa muille yrityksille. Perinteinen vastuullisuustyö ei itsessään saa näkyvyyttä vaan näkyvyyden saavuttaminen vaatii yritykseltä innovatiivisuutta. Finlayson rohkaisee esimerkillään kokeilemaan uusia tapoja toteuttaa yritysvastuuta ja tuoda sitä esille.
Kyseessä on poikkileikkaustutkimus, joka toteutettiin käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelmiksi tutkimukseen valittiin mediakatsaus ja teemahaastattelut. Mediakatsauksen lähteenä käytettiin merkittävimpiä suomalaisia lehtiä ja kuluttajien mielipiteiden selvittämiseksi lähteenä käytettiin sosiaalista mediaa. Tietoa kerättiin myös radio-ohjelmien ja blogien avulla. Teemahaastattelujen kohteena olivat Finlaysonin vastuullisuuspäällikkö Elli Ojala ja Finlaysonin yhteistyökumppanin SHT-tukun toimitusjohtaja Pekka Kivimaa.
Finlaysonin kohdalla voidaan tämän tutkimuksen perusteella todeta yritysvastuun vaikuttavan yrityksen brändiin ja kuluttajien brändimielikuvaan. Yrityksen kasvaneen tuloksen perusteella voidaan olettaa vaikutuksen olevan positiivinen. Tutkimuksen perusteella yritysvastuun voidaan olettaa vaikuttavan brändiin myös laajemmassa mittakaavassa, sillä kuluttajat antavat vastuullisuudelle yhä enemmän painoarvoa.
Finlaysonin persoonallinen tapa toteuttaa yritysvastuuta ja rakentaa brändiä yritysvastuun avulla ei ole kuitenkaan välttämättä suoraan sovellettavissa muihin yrityksiin. Yritys voi kuitenkin toimia inspiraationa muille yrityksille. Perinteinen vastuullisuustyö ei itsessään saa näkyvyyttä vaan näkyvyyden saavuttaminen vaatii yritykseltä innovatiivisuutta. Finlayson rohkaisee esimerkillään kokeilemaan uusia tapoja toteuttaa yritysvastuuta ja tuoda sitä esille.