Point of Sale -esittelykalusteen suunnittelu : case: Be&Liv
Korte, Anna (2018)
Korte, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910792
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella esittelykalustekonsepti Be&Liv-tuotemerkille. Työn avulla haluttiin selvittää, minkälainen esittelykaluste palvelee tuotemerkin visuaalista markkinointia ja mitä teknisiä ominaisuuksia suunnittelussa pitää huomioida. Kalusteen suunnittelun keskiössä oli One- ja Petals-tuotteiden esillelaitto, tuoteperheen muut osat huomioiden.
Prosessi alkoi huonekalumessuilla ja sisustusmyymälöissä tehdyillä havainnoilla, joiden pohjalta voitiin todeta, etteivät valmiit Point of Sale -tyyliset pienet esittelykalusteet ole kovin yleisiä sisustustuotteiden markkinoinnissa pienillä tuotemerkeillä. Työn tutkimusosio jatkui visuaalista markkinointia, myymäläympäristöjä ja kuluttajien ostokäyttäytymistä käsittelevään kirjallisuuteen perehtymällä. Suunnittelun taustalla vaikuttavia realiteetteja kartoitettiin haastatteluilla suunnittelutoimiston, tavaratalon sekä sisustusliikkeen näkökulmista.
Suunnitteluprosessin tukena toimivat myös mood boardit, mind mapping sekä tekemällä tutkiminen. Suunnittelu alkoi esiteltävien tuotepakkausten ja tuotteiden mallinnuksella sekä kalusteiden ideoinnilla ja luonnostelulla. Tätä seurasi luonnosten jatkokehittely ja mallintaminen.
Lopputuloksena oli esittelytelineen runko, johon voidaan yhdistää muunneltava esitehylly sekä tuotehylly. Hyllyt on suunniteltu siitä näkökulmasta, että ne voidaan ottaa osaksi tuotevalikoimaa. Tämän kaltainen konsepti helppokäyttöisiin ja yksinkertaisiin rakenteisiin yhdistettynä tukee visuaalisen markkinoinnin pyrkimyksiä palvella asiakasta ja on myös teknisistä sekä logistisista näkökulmista perusteltu. Lopullisesta toimeksiantajalle esitellystä konseptista laadittiin mittakuvat ja esityskuvat.
Prosessi alkoi huonekalumessuilla ja sisustusmyymälöissä tehdyillä havainnoilla, joiden pohjalta voitiin todeta, etteivät valmiit Point of Sale -tyyliset pienet esittelykalusteet ole kovin yleisiä sisustustuotteiden markkinoinnissa pienillä tuotemerkeillä. Työn tutkimusosio jatkui visuaalista markkinointia, myymäläympäristöjä ja kuluttajien ostokäyttäytymistä käsittelevään kirjallisuuteen perehtymällä. Suunnittelun taustalla vaikuttavia realiteetteja kartoitettiin haastatteluilla suunnittelutoimiston, tavaratalon sekä sisustusliikkeen näkökulmista.
Suunnitteluprosessin tukena toimivat myös mood boardit, mind mapping sekä tekemällä tutkiminen. Suunnittelu alkoi esiteltävien tuotepakkausten ja tuotteiden mallinnuksella sekä kalusteiden ideoinnilla ja luonnostelulla. Tätä seurasi luonnosten jatkokehittely ja mallintaminen.
Lopputuloksena oli esittelytelineen runko, johon voidaan yhdistää muunneltava esitehylly sekä tuotehylly. Hyllyt on suunniteltu siitä näkökulmasta, että ne voidaan ottaa osaksi tuotevalikoimaa. Tämän kaltainen konsepti helppokäyttöisiin ja yksinkertaisiin rakenteisiin yhdistettynä tukee visuaalisen markkinoinnin pyrkimyksiä palvella asiakasta ja on myös teknisistä sekä logistisista näkökulmista perusteltu. Lopullisesta toimeksiantajalle esitellystä konseptista laadittiin mittakuvat ja esityskuvat.