Kurssi kohti elämyksiä: Opas veneilypalveluiden tuotteistamiseen
Nikulainen, Mandi (2018)
Nikulainen, Mandi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810762
Tiivistelmä
Palveluiden elämyksellisyys on noussut tärkeään rooliin laadun ja merkityksellisyyden kokemisen mahdollistajana. Fyysisen tuotteen tai ydinpalvelun itseisarvo ei riitä, vaan lisäarvoa tuottava, todelliseen tarpeeseen vastaava palvelukokemus tulee kehittää ja implementoida osaksi toimintaa menestyäkseen markkinoilla. Moninaisia palveluiden kehittämismenetelmiä ja -malleja hyödynnetään lähes jokaisella toimialalla.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten luoda kannattava, houkutteleva ja elämyksellinen veneilytuote sekä mitä palveluntarjoajilta vaaditaan korkean laadun takaamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Dokk veneilypalveluille. Tavoitteena oli luoda opas veneilypalveluiden kehittämisen tueksi Dokk-myyjille. Tuotoksena syntyneen käytännönläheisen oppaan pyrkimyksenä on auttaa palveluntarjoajia kehittämään veneilypalveluitaan houkuttelevammiksi erityisesti elämyshakuisille matkailijoille.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi veneilyalan nykytilannetta, erityispiirteitä ja matkailualan kehitystoimia merellisyyteen liittyen. Lisäksi muutamia veneilykonsepteja esitellään. Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen perusteet ja prosessimallit kuvaillaan tietoperustan toisessa luvussa. Seuraavaksi esitellään elämyksen elementit ja elämyskolmio -malli ja tarkastellaan palvelun laatutekijöitä sekä veneilyä elämyksenä.
Toimeksiantajayritys Dokk toimii myynti- ja markkinointikanavana veneen vuokrausta ja muita veneilypalveluita tarjoaville tahoille. Palveluntarjoajat luovat oman kaupan Dokk-nettisivustolle ja toteutuneista myynneistä Dokk perii välityspalkkion. Yksityishenkilöt voivat myös tarjota veneilypalveluitaan myyntiin Dokkin kautta. Toimeksiantajan haasteena oli veneilypalveluiden puutteellisuus eheinä tuotteina.
Työ toteutettiin kevään 2018 aikana. Noin puolet kokonaisajasta käytettiin tietoperustan laatimiseen ja toinen puolikas tuotoksen luomiseen. Tuotoksen prosessikuvaus etenee toimeksiannon vastaanottamisesta oppaan luovuttamiseen toimeksiantajalle. Projektin eteneminen ja palautteen keruu oppaasta kuvaillaan.
Oppaaseen koottiin käytännön keinoja veneilypalvelun tuotteistamiseen erityisesti matkailijakohderyhmälle sopivaksi. Sisältö on suunniteltu teorioiden pohjalta. Opas sisältää tuotteistamisen checklistin, josta saa kokonaiskuvan kehittämisen päämääristä. Kohderyhmäesimerkkien avulla on mahdollista määritellä omat asiakassegmentit. Tuotekuvauksen kirjoittamiseen ja kuvien lisäämiseen liittyvien ohjeiden perusteella palveluntarjoajat voivat parantaa palvelusta syntyvää ensivaikutelmaa. Veneilyelämyksen aiheuttavia tekijöitä on listattu, jotta näiden seikkojen huomioiminen helpottuisi. Lopuksi kehotetaan keräämään ja hyödyntämään asiakaspalautetta. Opas vastaa palautteen perusteella tarkoitukseensa.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten luoda kannattava, houkutteleva ja elämyksellinen veneilytuote sekä mitä palveluntarjoajilta vaaditaan korkean laadun takaamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Dokk veneilypalveluille. Tavoitteena oli luoda opas veneilypalveluiden kehittämisen tueksi Dokk-myyjille. Tuotoksena syntyneen käytännönläheisen oppaan pyrkimyksenä on auttaa palveluntarjoajia kehittämään veneilypalveluitaan houkuttelevammiksi erityisesti elämyshakuisille matkailijoille.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi veneilyalan nykytilannetta, erityispiirteitä ja matkailualan kehitystoimia merellisyyteen liittyen. Lisäksi muutamia veneilykonsepteja esitellään. Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen perusteet ja prosessimallit kuvaillaan tietoperustan toisessa luvussa. Seuraavaksi esitellään elämyksen elementit ja elämyskolmio -malli ja tarkastellaan palvelun laatutekijöitä sekä veneilyä elämyksenä.
Toimeksiantajayritys Dokk toimii myynti- ja markkinointikanavana veneen vuokrausta ja muita veneilypalveluita tarjoaville tahoille. Palveluntarjoajat luovat oman kaupan Dokk-nettisivustolle ja toteutuneista myynneistä Dokk perii välityspalkkion. Yksityishenkilöt voivat myös tarjota veneilypalveluitaan myyntiin Dokkin kautta. Toimeksiantajan haasteena oli veneilypalveluiden puutteellisuus eheinä tuotteina.
Työ toteutettiin kevään 2018 aikana. Noin puolet kokonaisajasta käytettiin tietoperustan laatimiseen ja toinen puolikas tuotoksen luomiseen. Tuotoksen prosessikuvaus etenee toimeksiannon vastaanottamisesta oppaan luovuttamiseen toimeksiantajalle. Projektin eteneminen ja palautteen keruu oppaasta kuvaillaan.
Oppaaseen koottiin käytännön keinoja veneilypalvelun tuotteistamiseen erityisesti matkailijakohderyhmälle sopivaksi. Sisältö on suunniteltu teorioiden pohjalta. Opas sisältää tuotteistamisen checklistin, josta saa kokonaiskuvan kehittämisen päämääristä. Kohderyhmäesimerkkien avulla on mahdollista määritellä omat asiakassegmentit. Tuotekuvauksen kirjoittamiseen ja kuvien lisäämiseen liittyvien ohjeiden perusteella palveluntarjoajat voivat parantaa palvelusta syntyvää ensivaikutelmaa. Veneilyelämyksen aiheuttavia tekijöitä on listattu, jotta näiden seikkojen huomioiminen helpottuisi. Lopuksi kehotetaan keräämään ja hyödyntämään asiakaspalautetta. Opas vastaa palautteen perusteella tarkoitukseensa.