Tapahtuma-alan tarve AsTu -täydennyskoulutuspäivälle
Tiilikainen, Mira (2018)
Tiilikainen, Mira
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810727
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tapahtuma-alan koulutusmahdollisuuksia ja sen tarvetta uudelle täydennyskoulutuspäivälle. Tapahtuma-ala kehittyy jatkuvasti, jolloin tuottajan työnkuva muodostuu alan tarpeita ja trendejä mukaillen. Suomessa on tarvetta koulutetuille ja osaaville ammattilaisille, sillä tapahtuma-ala on yksi liiketoiminnan tärkeimmistä muodoista. Tuottajien tehtävänä on osata hyödyntää kokonaisvaltaisesti alan mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen pääteemaan, jotka käsittelevät työskentelyä tapahtuma-alalla, tapahtuma-alan koulutustarjontaa ja työn varsinaista tuotosta eli täydennyskoulutuspäivää. Ensimmäisen teeman tehtävänä on johdatella aiheeseen ja esitellä tuottajan työnpääpiirteitä. Ensimmäisessä teemassa käsitellään myös alan trendejä, joista käy ilmi mitä ajankohtaista osaamista tuottajalta vaaditaan oleellisen osaamisen lisäksi. Toisessa teemassa keskitytään tarjolla oleviin tapahtuma-alan koulutusmahdollisuuksiin Suomessa. Koulutustarjonta painottuu ammattikorkeakouluihin ja kaupallisiin koulutustentarjoajiin. Koulutustarjonnan katsastaminen kokoaa yhteen Suomen tapahtuma-alan koulutusmahdollisuudet, joita vertailemalla löytyy koulutusten puutteellisuudet. Kolmas teema pohjautuu hankittuun tietoperustaan, jota varten on tehty tukemaan kaksi asiantuntijahaastattelua. Näiden teemojen ja asiantuntijahaastatteluiden avulla on laadittu suunnitelma uudelle tapahtuma-alan täydennyskoulutuspäivälle, joka vastaa alan tämänhetkisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tuotoksena on AsTu -täydennyskoulutuspäivä, joka on suunniteltu toteutettavissa olevaksi. Täydennyskoulutuspäivän nimi perustuu käsiteltäviin aiheisiin, joita ovat asiakaskokemus ja tuloksellisuus. Koulutuspäivä jakautuu tasaisesti aiheiden ympärille, mitkä osoittautuivat kehittämisen kohteiksi tuottajan työssä. AsTu -täydennyskoulutuspäivä on esitelty omassa luvussaan suunnittelun eri näkökulmista. Opinnäytetyö sisältää esitteen, josta näkyy AsTu -täydennyskoulutuspäivän yleisilme.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen pääteemaan, jotka käsittelevät työskentelyä tapahtuma-alalla, tapahtuma-alan koulutustarjontaa ja työn varsinaista tuotosta eli täydennyskoulutuspäivää. Ensimmäisen teeman tehtävänä on johdatella aiheeseen ja esitellä tuottajan työnpääpiirteitä. Ensimmäisessä teemassa käsitellään myös alan trendejä, joista käy ilmi mitä ajankohtaista osaamista tuottajalta vaaditaan oleellisen osaamisen lisäksi. Toisessa teemassa keskitytään tarjolla oleviin tapahtuma-alan koulutusmahdollisuuksiin Suomessa. Koulutustarjonta painottuu ammattikorkeakouluihin ja kaupallisiin koulutustentarjoajiin. Koulutustarjonnan katsastaminen kokoaa yhteen Suomen tapahtuma-alan koulutusmahdollisuudet, joita vertailemalla löytyy koulutusten puutteellisuudet. Kolmas teema pohjautuu hankittuun tietoperustaan, jota varten on tehty tukemaan kaksi asiantuntijahaastattelua. Näiden teemojen ja asiantuntijahaastatteluiden avulla on laadittu suunnitelma uudelle tapahtuma-alan täydennyskoulutuspäivälle, joka vastaa alan tämänhetkisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tuotoksena on AsTu -täydennyskoulutuspäivä, joka on suunniteltu toteutettavissa olevaksi. Täydennyskoulutuspäivän nimi perustuu käsiteltäviin aiheisiin, joita ovat asiakaskokemus ja tuloksellisuus. Koulutuspäivä jakautuu tasaisesti aiheiden ympärille, mitkä osoittautuivat kehittämisen kohteiksi tuottajan työssä. AsTu -täydennyskoulutuspäivä on esitelty omassa luvussaan suunnittelun eri näkökulmista. Opinnäytetyö sisältää esitteen, josta näkyy AsTu -täydennyskoulutuspäivän yleisilme.