Voittoa tavoittelevan käsityökerhon perustaminen Kiinaan
Vihakara, Sarianne (2018)
Vihakara, Sarianne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia voittoa tavoittelevan käsityökerhon perustamista Kiinan suurkaupunkiin Shenzheniin ja sen markkinoita. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tutustua Kiinaan toimintaympäristönä ja tutkia millaisia ovat kiinalaiset kuluttajat. Toisena tavoitteena oli perehtyä kilpailija- ja asiakasanalyysiin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa markkinatutkimus.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään alan kilpailutyyppejä ja rooleja, kilpailuetuja, viittä markkinavoimaa, kilpailustrategioita, kuluttajakäyttäytymistä ja kiinalaisia kuluttajia sekä asiakasanalyysiä segmentoinnin muodossa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Määrällisen tutkimuksen tulokset kerättiin Webropol-ohjelmalla luodun kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kiinalaisen pikaviestimen avulla yli 600 kiinalaiselle. Vastauksia tähän kyselyyn saatiin 104 kappaletta. Laadullinen tutkimus toteutettiin mystery shoppauksena, jonka avulla kerättiin tietoa kuudesta kilpailevasta yrityksestä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että käsityötunneille on kysyntää. Kiinnostus käsityötunteihin oli hyvin tasaista, eikä selkeää asiakassegmenttiä löytynyt, vaan lopullinen segmentointivaihtoehto riippuu paljon sijainnista. Kyselytulokset osoittivat, että käsitöistä kiinnostuneet vastaajat ovat kiinnostuneita monenlaisista käsitöistä, opetus halutaan kaksikielisenä tai englanniksi ja osan opettajista toivotaan olevan kiinalaisia ja osan ulkomaalaisia. Mystery shoppingista kävi ilmi, että useat kilpailijat ovat ryhmittyneet ja suurin osa sijaitsee ostoskeskuksissa, kilpailijoiden keskimääräinen palvelun hintataso on korkeampi kuin kyselylomakkeeseen vastanneet ovat valmiita maksamaan ja kilpailijat ovat keskittäneet palvelunsa kapeille segmenteille. Näistä tuloksista päätelmänä oli, että käsityökerholle, joka tarjoaa monipuolisia käsityötunteja englanniksi ja kiinaksi, on kysyntää eikä vastaavaa markkinoilla ole. Suurimpana alalle tulon esteenä on valtion harjoittama politiikka, joka saattaa evätä kaikki alalle tulon mahdollisuudet ulkomaalaiselta sijoittajalta tai yrittäjältä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään alan kilpailutyyppejä ja rooleja, kilpailuetuja, viittä markkinavoimaa, kilpailustrategioita, kuluttajakäyttäytymistä ja kiinalaisia kuluttajia sekä asiakasanalyysiä segmentoinnin muodossa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Määrällisen tutkimuksen tulokset kerättiin Webropol-ohjelmalla luodun kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kiinalaisen pikaviestimen avulla yli 600 kiinalaiselle. Vastauksia tähän kyselyyn saatiin 104 kappaletta. Laadullinen tutkimus toteutettiin mystery shoppauksena, jonka avulla kerättiin tietoa kuudesta kilpailevasta yrityksestä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että käsityötunneille on kysyntää. Kiinnostus käsityötunteihin oli hyvin tasaista, eikä selkeää asiakassegmenttiä löytynyt, vaan lopullinen segmentointivaihtoehto riippuu paljon sijainnista. Kyselytulokset osoittivat, että käsitöistä kiinnostuneet vastaajat ovat kiinnostuneita monenlaisista käsitöistä, opetus halutaan kaksikielisenä tai englanniksi ja osan opettajista toivotaan olevan kiinalaisia ja osan ulkomaalaisia. Mystery shoppingista kävi ilmi, että useat kilpailijat ovat ryhmittyneet ja suurin osa sijaitsee ostoskeskuksissa, kilpailijoiden keskimääräinen palvelun hintataso on korkeampi kuin kyselylomakkeeseen vastanneet ovat valmiita maksamaan ja kilpailijat ovat keskittäneet palvelunsa kapeille segmenteille. Näistä tuloksista päätelmänä oli, että käsityökerholle, joka tarjoaa monipuolisia käsityötunteja englanniksi ja kiinaksi, on kysyntää eikä vastaavaa markkinoilla ole. Suurimpana alalle tulon esteenä on valtion harjoittama politiikka, joka saattaa evätä kaikki alalle tulon mahdollisuudet ulkomaalaiselta sijoittajalta tai yrittäjältä.