Syöpäpotilaan sähköisen kommunikaatio-sovelluksen käyttöönoton tukeminen VSSHP: ssä : syöpäpoliklinikan lääkehoito ja seuranta
Rekunen, Maijastiina (2018)
Rekunen, Maijastiina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810679
Tiivistelmä
Digitaalisten työvälineiden käyttöönottoa pidetään keskeisenä osana kansallisen sosiaali- terveydenhuollon uudistamisen ohjelmaa. Digitaalisten työvälineiden toivotaan parantavan asiakkaiden kokemaa palvelua, lisäävän hoidon laatua ja nopeuttavan hoitoon pääsyä, Lisäksi digitaalisten työvälineiden pitäisi helpottaa terveydenhuollon nopeassa kasvussa olevien kustannusten hallintaa. Jotta kustannusten hallinta on mahdollista, tulisi digitaalisen työvälineen myös helpottaa terveydenhuollon ammattilaisen työtä.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli mobiilisovelluksen käyttöönoton tukeminen rintasyöpäpotilaan tiedontarpeisiin vastaamisessa rintasyöpäpotilaan hoitopolun solunsalpaajahoidon ja seurannan osalta VSSHP TYKS Operatiivinen toiminta ja syöpätaudit toimialueella. Mobiilisovelluksen avulla potilas voi olla yhteydessä hoitohenkilöstöön oirekyselyn tai avoimien yhteydenottojen välityksellä. Projektin tarkoituksena oli oppia käyttämään nykyteknologista sovellusta ja vastaamaan sovellusta hyödyntäen rintasyöpäpotilaiden tiedontarpeisiin, sekä laatia mobiilisovelluksessa hyödynnettävä yhtenäinen vastauspohjastruktuuri. Lisäksi tarkoituksena oli laatia prosessikuvaus, joka kuvaa miten vastaukset tuotetaan ja hyväksytetään toimialueella. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion tavoitteena oli arvioida mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia. Tarkoituksena oli kerätä mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia potilaiden ja hoitohenkilöstön näkökulmasta sekä kerätä rintasyöpäpotilaiden syöpäpoliklinikalle soittamien puheluiden määrät. Kyselyn aineisto muodostui 196:sta potilaasta ja 94:stä hoitohenkilöstön jäsenestä.
Potilaat ja hoitohenkilöstö kokivat informaatioteknologian hyödyntämisen mielekkäänä osana syövän hoitoa. Sovellus koettiin helppokäyttöisenä, mutta osa koki teknisiä ongelmia. Potilaat kokivat sovelluksen lisäävän turvallisuuden tunnetta. Hoitohenkilöstö koki sovelluksen käytön työläänä ja kokivat, ettei sovelluksen käyttö helpota oman työn organisointia. Sovelluksen käyttöönoton myötä rintasyöpäpotilaiden soittamien puheluiden määrät syöpäklinikkaan vähenivät.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli mobiilisovelluksen käyttöönoton tukeminen rintasyöpäpotilaan tiedontarpeisiin vastaamisessa rintasyöpäpotilaan hoitopolun solunsalpaajahoidon ja seurannan osalta VSSHP TYKS Operatiivinen toiminta ja syöpätaudit toimialueella. Mobiilisovelluksen avulla potilas voi olla yhteydessä hoitohenkilöstöön oirekyselyn tai avoimien yhteydenottojen välityksellä. Projektin tarkoituksena oli oppia käyttämään nykyteknologista sovellusta ja vastaamaan sovellusta hyödyntäen rintasyöpäpotilaiden tiedontarpeisiin, sekä laatia mobiilisovelluksessa hyödynnettävä yhtenäinen vastauspohjastruktuuri. Lisäksi tarkoituksena oli laatia prosessikuvaus, joka kuvaa miten vastaukset tuotetaan ja hyväksytetään toimialueella. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion tavoitteena oli arvioida mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia. Tarkoituksena oli kerätä mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia potilaiden ja hoitohenkilöstön näkökulmasta sekä kerätä rintasyöpäpotilaiden syöpäpoliklinikalle soittamien puheluiden määrät. Kyselyn aineisto muodostui 196:sta potilaasta ja 94:stä hoitohenkilöstön jäsenestä.
Potilaat ja hoitohenkilöstö kokivat informaatioteknologian hyödyntämisen mielekkäänä osana syövän hoitoa. Sovellus koettiin helppokäyttöisenä, mutta osa koki teknisiä ongelmia. Potilaat kokivat sovelluksen lisäävän turvallisuuden tunnetta. Hoitohenkilöstö koki sovelluksen käytön työläänä ja kokivat, ettei sovelluksen käyttö helpota oman työn organisointia. Sovelluksen käyttöönoton myötä rintasyöpäpotilaiden soittamien puheluiden määrät syöpäklinikkaan vähenivät.