Inbound marketing for a small B2B company : Case: Eevia Health Oy
Kalliosaari, Pinja (2018)
Kalliosaari, Pinja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka pieni B2B-yritys voi harjoittaa inbound-markkinointia. Lisäksi tavoitteena on luoda toimeksiantajalle toimintaehdotukset selvityksen tulosten perusteella. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimii Eevia Health Oy. Opinnäytetyö käsittelee inbound-markkinoinnin prosessia sekä muita siihen liittyviä osa-alueita, kuten sosiaalista mediaa, hakukoneoptimointia ja tulosten mittaamista.
Teoriaosan tueksi on toteutettu kaksi haastattelua. Ensimmäinen haastattelu on pidetty 28.2.2018 ja toinen 26.3.2018. Molemmat haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina, ja niitä on käytetty avuksi myös toimeksiantajan toimintaehdotusten luomisessa. Haastattelujen tarkoituksena oli saada aiheeseen uusia näkökulmia sekä käytännön vinkkejä inbound-markkinoinnin toteuttamiseen.
Opinnäytetyön lopputulosten perusteella käy ilmi, että inbound-markkinointi vaatii paljon työtä ja resursseja. Inbound-markkinointi vaikuttaisi olevan toimeksiantajalle tutkimuksen perusteella hyvä vaihtoehto markkinointistrategiaksi, mikäli toimeksiantaja on valmis sitoutumaan siihen. Opinnäytetyöhön kuuluvat toimintaehdotukset antavat toimeksiantajalle hyvän pohjan inbound-markkinoinnin toteuttamiseen.
Teoriaosan tueksi on toteutettu kaksi haastattelua. Ensimmäinen haastattelu on pidetty 28.2.2018 ja toinen 26.3.2018. Molemmat haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina, ja niitä on käytetty avuksi myös toimeksiantajan toimintaehdotusten luomisessa. Haastattelujen tarkoituksena oli saada aiheeseen uusia näkökulmia sekä käytännön vinkkejä inbound-markkinoinnin toteuttamiseen.
Opinnäytetyön lopputulosten perusteella käy ilmi, että inbound-markkinointi vaatii paljon työtä ja resursseja. Inbound-markkinointi vaikuttaisi olevan toimeksiantajalle tutkimuksen perusteella hyvä vaihtoehto markkinointistrategiaksi, mikäli toimeksiantaja on valmis sitoutumaan siihen. Opinnäytetyöhön kuuluvat toimintaehdotukset antavat toimeksiantajalle hyvän pohjan inbound-markkinoinnin toteuttamiseen.