Verkostoyhteistyöllä tukea työllistymiselle
Hauta, Auli (2018)
Hauta, Auli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810636
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus Kuntayhtymä Kaksineuvoisen perus-turvatoimiston työpaja Junkin ja Etelä-Pohjanmaan TE-toimiston välisestä yhteis-työstä. Työssä tutkitaan asiakkaan ympärillä olevan viranomaisverkoston yhteis-työtä ja toimintaa sekä pyritään selvittämään, kuinka myös asiakas hyötyisi tästä yhteistyöstä.
Meneillään oleva maakuntauudistus ja yhtä aikaa toteutuva sosiaali- ja terveys-palvelujen (sote) uudistus vaikuttavat sekä yksittäisen asiakkaan elämässä, että myös viranomaisten väliseen yhteistyöhön. Myös TE-toimiston palveluja järjeste-tään uudelleen; palvelut keskitetään suurempiin keskuksiin ja asiakkaan näkö-kulmasta katsottuna palvelut siirtyvät fyysisesti kauemmaksi ja muuttuvat yhä enemmän verkkopalveluiksi, vaikka monet asiakkaat tarvitsevat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa. Tämä asettaa omat haasteensa myös viranomaisten väli-selle yhteistyölle.
Nykyajan työyhteisöissä sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan yhä kehittyneempiä yhteistyön muotoja. Asiakkaat tarvitsevat ja jopa vaativat, että heidät kohdataan kokonaisina ja että heidän asioitaan hoitavat asiantuntijat tekevät yhteistyötä mo-niammatillisesti yli organisaatiorajojen.
TE-toimiston, perusturvatoimiston ja Työpaja Junkin yhteiseksi työrukkaseksi pe-rustettiin ns. Tehotiimi keväällä 2013, joka kokoontuu pari kertaa vuodessa ja sen tavoitteena oli koota yhteen saman asiakasryhmän kanssa työskenteleviä työnte-kijöitä vaihtamaan ajankohtaisia tietoja ja kuulumisia yhteisessä asiakasyhteis-työssä sekä sopia yhteisistä työkäytännöistä. Tutkimuksen kysymykset yhteistyön tämän hetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden haasteista kohdennettiin Tehotiimin jäsenille keväällä 2015.
Tutkimuksessa nousi selvästi keskiöön asiakas ja hänen oma sitoutumisensa asioidensa hoitamiseen. Myös työntekijöihin liittyvät asiat, kuten riittävät resurssit ja riittävän ajan löytyminen työhön, koettiin tärkeäksi. Työskenneltäessä verkos-tomaisesti on tärkeää arvostaa toisten tekemää työtä ja yhteistyö vaatii jatkuvaa seurantaa ja arviointia.
Meneillään oleva maakuntauudistus ja yhtä aikaa toteutuva sosiaali- ja terveys-palvelujen (sote) uudistus vaikuttavat sekä yksittäisen asiakkaan elämässä, että myös viranomaisten väliseen yhteistyöhön. Myös TE-toimiston palveluja järjeste-tään uudelleen; palvelut keskitetään suurempiin keskuksiin ja asiakkaan näkö-kulmasta katsottuna palvelut siirtyvät fyysisesti kauemmaksi ja muuttuvat yhä enemmän verkkopalveluiksi, vaikka monet asiakkaat tarvitsevat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa. Tämä asettaa omat haasteensa myös viranomaisten väli-selle yhteistyölle.
Nykyajan työyhteisöissä sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan yhä kehittyneempiä yhteistyön muotoja. Asiakkaat tarvitsevat ja jopa vaativat, että heidät kohdataan kokonaisina ja että heidän asioitaan hoitavat asiantuntijat tekevät yhteistyötä mo-niammatillisesti yli organisaatiorajojen.
TE-toimiston, perusturvatoimiston ja Työpaja Junkin yhteiseksi työrukkaseksi pe-rustettiin ns. Tehotiimi keväällä 2013, joka kokoontuu pari kertaa vuodessa ja sen tavoitteena oli koota yhteen saman asiakasryhmän kanssa työskenteleviä työnte-kijöitä vaihtamaan ajankohtaisia tietoja ja kuulumisia yhteisessä asiakasyhteis-työssä sekä sopia yhteisistä työkäytännöistä. Tutkimuksen kysymykset yhteistyön tämän hetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden haasteista kohdennettiin Tehotiimin jäsenille keväällä 2015.
Tutkimuksessa nousi selvästi keskiöön asiakas ja hänen oma sitoutumisensa asioidensa hoitamiseen. Myös työntekijöihin liittyvät asiat, kuten riittävät resurssit ja riittävän ajan löytyminen työhön, koettiin tärkeäksi. Työskenneltäessä verkos-tomaisesti on tärkeää arvostaa toisten tekemää työtä ja yhteistyö vaatii jatkuvaa seurantaa ja arviointia.