Kahvilatuotteiden suunnittelu Seinäjoki Areenan joulumarkkinoille
Tikka, Sanna (2018)
Tikka, Sanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Fazer Food Services Oy, jonka ravintola toimii Seinäjoki Areenalla. Areenalla järjestetään vuosittain joulumarkkinat, jonka kahvilapalvelut toimeksiantaja tuottaa. Opinnäytetyön tarkoitus on suunnitella ja toteuttaa vuoden 2017 joulumarkkinoille jouluaiheinen kahvila, jossa on tarjolla niin suolaisia kuin makeitakin kahvilaleivonnaisia. Leivonnaisten on tarkoitus olla sellaisia, että ne tukevat kahvilan jouluista teemaa. Työn tavoitteena on raaka-ainekustannuksiltaan kannattava ja asiakkaita houkutteleva kahvila. Kahvilan leivonnaisissa on huomioitu erityisruokavaliot.
Opinnäytetyön teoria koostuu tuotekehityksestä, hinnoittelusta sekä kannattavuudesta ravintola-alalla. Tuotekehitykseen liittyy oleellisesti innovointi, joka on tärkeää tuotteiden suunnitteluvaiheessa. Myös hinnoittelu ja kannattavuus ovat toisiinsa sidoksissa, kun hinnoittelu on osa kannattavuutta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kartoittavaa tutkimusmenetelmää. Kahvila on toteutettu joulukuussa 2017. Ennen toteutusta suunniteltiin tuotteet ja laskettiin raaka-ainekustannukset. Työn on arvioinut opinnäytetyön toimeksiantaja.
Tulokseksi opinnäytetyöstä saatiin vuoden 2017 joulumarkkinoille ajankohtainen ja jouluinen kahvilatuotevalikoima sekä kahvilan myyntituotot. Opinnäytetyöstä saatiin myös tietoa siitä, millaiset tuotteet joulumarkkinoilla houkuttelevat asiakkaita eniten. Tieto auttaa seuraavien vuosien joulukahvilaa suunniteltaessa.
Opinnäytetyön teoria koostuu tuotekehityksestä, hinnoittelusta sekä kannattavuudesta ravintola-alalla. Tuotekehitykseen liittyy oleellisesti innovointi, joka on tärkeää tuotteiden suunnitteluvaiheessa. Myös hinnoittelu ja kannattavuus ovat toisiinsa sidoksissa, kun hinnoittelu on osa kannattavuutta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kartoittavaa tutkimusmenetelmää. Kahvila on toteutettu joulukuussa 2017. Ennen toteutusta suunniteltiin tuotteet ja laskettiin raaka-ainekustannukset. Työn on arvioinut opinnäytetyön toimeksiantaja.
Tulokseksi opinnäytetyöstä saatiin vuoden 2017 joulumarkkinoille ajankohtainen ja jouluinen kahvilatuotevalikoima sekä kahvilan myyntituotot. Opinnäytetyöstä saatiin myös tietoa siitä, millaiset tuotteet joulumarkkinoilla houkuttelevat asiakkaita eniten. Tieto auttaa seuraavien vuosien joulukahvilaa suunniteltaessa.