Kirjastot uuden edessä - riittävätkö eväät? : Kirjastoammattilaisen oman ammatillisuuden kehittäminen
Saavalainen, Liisa (2018)
Saavalainen, Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810573
Tiivistelmä
Muutokset kirjastojen toiminnoissa ja uudet tehtävät haastavat kirjastohenkilöstön osaamisen uudelle ulottuvuudelle. Kirjastoaineiston lainaus- ja palautustoiminnot ovat siirtyneet pääasiassa asiakkaan itse hoidettaviksi, samoin aineiston uusimiset ja varausten nouto. Näin ollen kirjastohenkilöstön työnkuva muuttuu ennen näkemättömällä tavalla enemmän asiakkaita opastavaksi sekä kirjastojen palveluja enemmän esille tuovaksi, aktiiviseksi toimijaksi. Työnkuvat vaativat vankkaa asiantuntijuutta ja itsensä peliin laittamista, halua kehittyä ja oppia uutta. Opinnäytetyöni aihe käsittelee kirjasto- ja tietopalveluammattilaisten oman osaamisen kehittämistä ja uuden tiedon hankintaa oman ammatillisuuden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajan roolissa toimii Oulun ammattikorkeakoulu
Kirjasto- ja tietopalvelualan ammattilaiset huolehtivat kyllä asiakkaiden tiedonhaun ja tiedontarpeen tyydyttämisestä, mutta kuinka on oman tiedontarveaukon täydentämisen ja huolehtimisen laita? Digitalisaatioyhteiskunnan ja työyhteisön yhtälössä monet muutokset ja uudet asiat heijastuvat kasvavana tiedontarpeena kehittää omaa ammatillista osaamistaan hankkimalla uutta tietoa muun muassa ammattikirjallisuuden, julkaisujen ja koulutusten avulla läpi työuran. Oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen vahvistamista tarvitaan aiempaa enemmän työelämän muutoksissa. Jatkuva tiedonhankinta ja kouluttautuminen ovat välttämätöntä asiantuntijuuden ylläpitämiseksi. Siispä opittavaa riittää niin itselle kuin kollegoille.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmien yhdistelmää eli monimenetelmää. Tutkimusaineisto koostuu tietoperustasta, suoritetusta tutkimuskyselystä sekä tutkimustulosten analysoinnista raportointeineen. Tutkimuskyselyn avulla on selvitetty kirjasto- ja tietopalveluammattilaisen kouluttautumistapoja ja tiedonhankintakanavia sekä motivaatiota uuden tiedon hankintaan.
Tutkimustulos osoittaa, että tärkeimmät ammatillisen kehittämisen motivaatiotekijät ovat oman osaamisen kehittäminen ja kokemustunne sen välttämättömyydestä tässä ajassa. Tiedonhankinnan ja kouluttautumisen tapoja on monia, samoin kuin mahdollisuuksia löytää niistä itselle parhaiten sopivat käyttöön otettavaksi. Jatkotutkimusaihe voisi olla kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioissa työskentelevien ammatillisuuden ja itsensä kehittämisen suunnat sekä säännöllisyys muutaman vuoden kuluttua tästä tutkimuksesta.
Kirjasto- ja tietopalvelualan ammattilaiset huolehtivat kyllä asiakkaiden tiedonhaun ja tiedontarpeen tyydyttämisestä, mutta kuinka on oman tiedontarveaukon täydentämisen ja huolehtimisen laita? Digitalisaatioyhteiskunnan ja työyhteisön yhtälössä monet muutokset ja uudet asiat heijastuvat kasvavana tiedontarpeena kehittää omaa ammatillista osaamistaan hankkimalla uutta tietoa muun muassa ammattikirjallisuuden, julkaisujen ja koulutusten avulla läpi työuran. Oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen vahvistamista tarvitaan aiempaa enemmän työelämän muutoksissa. Jatkuva tiedonhankinta ja kouluttautuminen ovat välttämätöntä asiantuntijuuden ylläpitämiseksi. Siispä opittavaa riittää niin itselle kuin kollegoille.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmien yhdistelmää eli monimenetelmää. Tutkimusaineisto koostuu tietoperustasta, suoritetusta tutkimuskyselystä sekä tutkimustulosten analysoinnista raportointeineen. Tutkimuskyselyn avulla on selvitetty kirjasto- ja tietopalveluammattilaisen kouluttautumistapoja ja tiedonhankintakanavia sekä motivaatiota uuden tiedon hankintaan.
Tutkimustulos osoittaa, että tärkeimmät ammatillisen kehittämisen motivaatiotekijät ovat oman osaamisen kehittäminen ja kokemustunne sen välttämättömyydestä tässä ajassa. Tiedonhankinnan ja kouluttautumisen tapoja on monia, samoin kuin mahdollisuuksia löytää niistä itselle parhaiten sopivat käyttöön otettavaksi. Jatkotutkimusaihe voisi olla kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioissa työskentelevien ammatillisuuden ja itsensä kehittämisen suunnat sekä säännöllisyys muutaman vuoden kuluttua tästä tutkimuksesta.