Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma: Case Yritys X
Räsänen, Josefina (2018)
Räsänen, Josefina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710520
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin suunnitelma digitaaliseen markkinointiviestintään Yritys X:lle, joka on suunnitteilla oleva italialainen ravintola Kuopioon. Toimeksiantaja omistaa ravintolan myös Saksassa. Digitaalinen markkinointi tarjoaa perinteisiin kanaviin verrattuna edullisempia ja helppokäyttöisempiä vaihtoehtoja. Yritys tavoittelee asiakkaiksi nuoria ihmisiä, joten digitaalisen markkinoinnin kanavat kuten verkkosivut ja sosiaalinen media mahdollistavat kohderyhmän tehokkaan lähestymisen.
Työn tavoitteena oli laatia Yritys X:lle suunnitelma ja ohjeistus sähköiseen markkinointiin sekä tämän kautta auttaa yrityksen aloitusvaiheita. Työ antaa Yritys X:lle runsaasti tietoa tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja neuvoja niiden käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteisiin, kanaviin ja niiden käyttötapoihin perehtymisestä sekä suunnitteluprosessiin tutustumisesta. Teoria-aineiston lisäksi työssä tutustuttiin benchmarking-menetelmään, jonka avulla tarkasteltiin kolmea ravintola-alan yritystä ja niiden käyttämiä digimarkkinointikampanjoita. Kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua yrittäjää haastatellessa. Teemahaastattelu oli tässä opinnäytetyössä paras tapa saada tietoa toimeksiantajasta, koska tämän toiveet haluttiin ottaa huomioon markkinointiviestintäsuunnitelmassa. Haastattelun avulla selvitettiin nykyisen yrityksen markkinointitapoja, toimeksiantajan kokemusta digitaalisista kanavista ja sähköisestä markkinoinnista sekä toimeksiantajan toiveet opinnäytetyötä ja markkinointikanavia kohtaan.
Yritys X:lle laaditussa suunnitelmassa käsitellään toimeksiantajan tavoitteet, kohderyhmät ja niiden huomioiminen markkinoinnissa. Lisäksi suunnitelmassa listataan ehdotukset yritykselle sopivista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja ohjeet niiden käyttöön. Aikataulutus vuosikellon ja markkinointikalenterin avulla, budjetointi ja seuranta ovat myös osana digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa.
Työn tavoitteena oli laatia Yritys X:lle suunnitelma ja ohjeistus sähköiseen markkinointiin sekä tämän kautta auttaa yrityksen aloitusvaiheita. Työ antaa Yritys X:lle runsaasti tietoa tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja neuvoja niiden käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteisiin, kanaviin ja niiden käyttötapoihin perehtymisestä sekä suunnitteluprosessiin tutustumisesta. Teoria-aineiston lisäksi työssä tutustuttiin benchmarking-menetelmään, jonka avulla tarkasteltiin kolmea ravintola-alan yritystä ja niiden käyttämiä digimarkkinointikampanjoita. Kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua yrittäjää haastatellessa. Teemahaastattelu oli tässä opinnäytetyössä paras tapa saada tietoa toimeksiantajasta, koska tämän toiveet haluttiin ottaa huomioon markkinointiviestintäsuunnitelmassa. Haastattelun avulla selvitettiin nykyisen yrityksen markkinointitapoja, toimeksiantajan kokemusta digitaalisista kanavista ja sähköisestä markkinoinnista sekä toimeksiantajan toiveet opinnäytetyötä ja markkinointikanavia kohtaan.
Yritys X:lle laaditussa suunnitelmassa käsitellään toimeksiantajan tavoitteet, kohderyhmät ja niiden huomioiminen markkinoinnissa. Lisäksi suunnitelmassa listataan ehdotukset yritykselle sopivista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja ohjeet niiden käyttöön. Aikataulutus vuosikellon ja markkinointikalenterin avulla, budjetointi ja seuranta ovat myös osana digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa.