Vapaaehtoistoiminnan verkkoviestinnän kehittäminen : Asiakaslähtöiset www-sivut
Pääkkönen, Marjut (2018)
Pääkkönen, Marjut
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710469
Tiivistelmä
Yli kolmasosa suomalaisista osallistuu vapaaehtoistoimintaan. Tutkimusten mukaan vielä useampi olisi kiinnostunut osallistumaan, jos tietäisi miten mukaan pääsee tai joku pyytäisi. Vapaaehtoiset toimivat monella eri sektorilla ja vapaaehtoisavun merkitys onkin suuri niin kansantaloudellisesti kuin kansan hyvinvoinnin kannalta. Toimiva viestintä toiminnassa mukana oleville ja toiminnasta kiinnostuneille on tärkeä edellytys toiminnan jatkumisen ja kehittymisen kannalta.
Tämän päivän viestintä tapahtuu suurelta osin verkossa. Verkkoviestinnän muotoja on useita ja uusien teknologioiden myötä niiden määrä vain kasvaa. Nuoret käyttävät sosiaalisen median kanavia luontevasti, mutta iäkkäämpien netin käyttö on vähäisempää ja käytössä korostuu tiedon ja palvelujen etsintä ja sähköpostin käyttö.
Tämän opinnäytetyön aihe, tarve parantaa vapaaehtoistoiminnan viestintää, nousi esiin omassa työssäni Ilvola-Säätiön vapaaehtoistoiminnan ohjaajana. Ilvola-Säätiö on iisalmelainen ikäihmisten palveluja tuottava säätiö, jonka yhtenä toimintamuotona on Stea-rahoitteinen vapaaehtoistoiminta. Vapaaehtoiset toimivat ystävinä yksinäisille ikäihmisille, ryhmänohjaajina tai esiintyjinä. Vapaaehtoisia ei ole riittävästi ja uusien vapaaehtoisten rekrytoiminen on haasteellista. Toiminnasta kiinnostuneilla ei ole tietoa, kehen ottaa yhteyttä. Viestinnän kehittäminen on tarpeen. Yhdessä vapaaehtoisten kanssa päädyttiin kehittämään viestintää verkossa. Www-sivut palvelisivat niin nykyisiä vapaaehtoisia kuin uusia toiminnasta kiinnostuneita. Sivujen kehittämisen lähtökohdaksi otettiin asiakaslähtöisyys.
Opinnäytetyö on kehittämistyö. Tarkoituksena oli parantaa vapaaehtoistoiminnan näkyvyyttä ja viestintää. Tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöiset www-sivut, joilta tarvittava tieto löytyy vaivatta. Opinnäytetyön teoriapohjaksi koottiin tietoa vapaaehtoistoiminnan lisäksi toimivasta verkkoviestinnästä sekä asiakaslähtöisyydestä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin perinteisestä tuotekehitysmallista muokattua viisivaiheista mallia. Tarpeen havaitsemisen jälkeen aloitettiin ideointi. Vapaaehtoisilta kysyttiin, millaista tietoa he itse sivuille haluaisivat ja millaista tietoa toimintaa vasta harkitseva etsii. Muiden toimijoiden, niin suomalaisten, englantilaisten kuin ruotsalaisten, www-sivuihin tutustumalla saatiin näkökulmaa ja vertailumateriaalia itse tuotettuun sisältöön. Koottujen sisältöjen jälkeen luotiin sivut. Sivujen valmistuttua vapaaehtoiset arvioivat niiden toimivuutta, selkeyttä ja informaation laatua.
Sivujen kehittämisprosessi jatkuu. Sivujen kävijämäärää ja uusien yhteydenottojen määrää seuraamalla sivujen todellinen toimivuus ja asiakaslähtöisyys ja sekä parannustarpeet selviävät.
Tämän päivän viestintä tapahtuu suurelta osin verkossa. Verkkoviestinnän muotoja on useita ja uusien teknologioiden myötä niiden määrä vain kasvaa. Nuoret käyttävät sosiaalisen median kanavia luontevasti, mutta iäkkäämpien netin käyttö on vähäisempää ja käytössä korostuu tiedon ja palvelujen etsintä ja sähköpostin käyttö.
Tämän opinnäytetyön aihe, tarve parantaa vapaaehtoistoiminnan viestintää, nousi esiin omassa työssäni Ilvola-Säätiön vapaaehtoistoiminnan ohjaajana. Ilvola-Säätiö on iisalmelainen ikäihmisten palveluja tuottava säätiö, jonka yhtenä toimintamuotona on Stea-rahoitteinen vapaaehtoistoiminta. Vapaaehtoiset toimivat ystävinä yksinäisille ikäihmisille, ryhmänohjaajina tai esiintyjinä. Vapaaehtoisia ei ole riittävästi ja uusien vapaaehtoisten rekrytoiminen on haasteellista. Toiminnasta kiinnostuneilla ei ole tietoa, kehen ottaa yhteyttä. Viestinnän kehittäminen on tarpeen. Yhdessä vapaaehtoisten kanssa päädyttiin kehittämään viestintää verkossa. Www-sivut palvelisivat niin nykyisiä vapaaehtoisia kuin uusia toiminnasta kiinnostuneita. Sivujen kehittämisen lähtökohdaksi otettiin asiakaslähtöisyys.
Opinnäytetyö on kehittämistyö. Tarkoituksena oli parantaa vapaaehtoistoiminnan näkyvyyttä ja viestintää. Tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöiset www-sivut, joilta tarvittava tieto löytyy vaivatta. Opinnäytetyön teoriapohjaksi koottiin tietoa vapaaehtoistoiminnan lisäksi toimivasta verkkoviestinnästä sekä asiakaslähtöisyydestä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin perinteisestä tuotekehitysmallista muokattua viisivaiheista mallia. Tarpeen havaitsemisen jälkeen aloitettiin ideointi. Vapaaehtoisilta kysyttiin, millaista tietoa he itse sivuille haluaisivat ja millaista tietoa toimintaa vasta harkitseva etsii. Muiden toimijoiden, niin suomalaisten, englantilaisten kuin ruotsalaisten, www-sivuihin tutustumalla saatiin näkökulmaa ja vertailumateriaalia itse tuotettuun sisältöön. Koottujen sisältöjen jälkeen luotiin sivut. Sivujen valmistuttua vapaaehtoiset arvioivat niiden toimivuutta, selkeyttä ja informaation laatua.
Sivujen kehittämisprosessi jatkuu. Sivujen kävijämäärää ja uusien yhteydenottojen määrää seuraamalla sivujen todellinen toimivuus ja asiakaslähtöisyys ja sekä parannustarpeet selviävät.