Suomalainen luksus kiinalaismatkailijoiden näkökulmasta
Lehtinen, Riikka (2018)
Lehtinen, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610419
Tiivistelmä
Suomalaista luksusmatkailua kiinalaisesta näkökulmasta ei ole juurikaan tutkittu. Luksus on käsitteenä moniselitteinen, ja se koetaan hyvin henkilökohtaisesti. Tämän työn tavoitteena on määritellä luksuksen ja luksusmatkailun käsitteet, kiinalaiset matkailijat sekä kiinalaiset luksusmatkailijat, suomalainen luksusmatkailu sekä matkailumarkkinointi luksusnäkökulmasta. Työn tarkoituksena on selvittää ja vastata kysymyksiin, mitä kiinalaiset luksusmatkailijat odottavat luksusmatkaltaan Suomessa, minkälaisia kiinalaiset luksusmatkailijat ylipäätään ovat, sekä mitä haasteita on Suomen luksusmatkailulla koskien kiinalaisia matkailijoita?
Koska työssä tutkittiin melko tuntematonta ilmiötä, lähestymistapana oli laadullinen tutkimusote. Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin asiantuntija teemahaastattelua syvällisen ja kokemusperäisen tiedon keräämiseksi. Haastateltavat olivat Kiinan markkinoiden ja matkailualan asiantuntijoita. Tutkimusprosessi alkoi käsiteanalyysilla olemassa olevasta teoriasta, rajauksen puitteissa.
Kiinalaiset luksusmatkailijat eroavat ihmisestä ihmiseen ja kaupungista kaupunkiin. Segmenttejä on erilaisia ja uusiakin on havaittavissa. Suomalainen luksusmatkailu kiinalaisten matkailijoiden näkökulmasta on hyvin erilainen kuin mitä se on esimerkiksi Kiinan ja muun maailman suurkaupungeissa. Perinteistä luksusta tulee aina olemaan markkinoilla, joten Suomen on määriteltävä täysin omanlaisensa luksus, jos alalla halutaan pärjätä ja menestyä. Haasteita kuitenkin riittää. Suomen luksusmatkailun kilpailutekijöiden sekä haasteiden hahmottamisen helpottamiseksi koostettiin taulukot.
Suomen matkailuelinkeino ja luksusmatkapalvelujen tuottajat tarvitsevat kehitystä ylläpitävää toimintaa, jatkuvaa asiakas- ja markkinatutkimusta sekä strategista suunnittelua. Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää kiinalaista asiakasta, jota haluamme palvella. Asiakasta tulisi ymmärtää kulttuurista lähtien, tämän SOME-käyttäytymiseen ja pienimpiinkin yksityiskohtiin asti. Suomen pitää tietää missä potentiaalinen kiinalainen luksusasiakas liikkuu, sekä tietää missä meidän pitää milloinkin näkyä.
Suomalaisille ehkä itsestään selvät ja ”tavalliset” asiat, kuten esimerkiksi hiljaisuus ja koskematon luonto, mielletään nykyään enemmän ja enemmän luksukseksi. Suomella on siis potentiaalia tarjota uudenlaista luksusta kiinalaisille luksusmatkaajille ja matkailijoille, jotka ovat kiinnostuneet luksuselementtien liittämisestä matkoihinsa. Luksusmatkailu on kuitenkin Suomessa varsin alkutekijöissään. Ilmiön taustalla piilee mm. suomalainen asenne luksusmatkailua kohtaan, sekä tasa-arvo- ja itsepalvelukulttuurimme.
Koska työssä tutkittiin melko tuntematonta ilmiötä, lähestymistapana oli laadullinen tutkimusote. Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin asiantuntija teemahaastattelua syvällisen ja kokemusperäisen tiedon keräämiseksi. Haastateltavat olivat Kiinan markkinoiden ja matkailualan asiantuntijoita. Tutkimusprosessi alkoi käsiteanalyysilla olemassa olevasta teoriasta, rajauksen puitteissa.
Kiinalaiset luksusmatkailijat eroavat ihmisestä ihmiseen ja kaupungista kaupunkiin. Segmenttejä on erilaisia ja uusiakin on havaittavissa. Suomalainen luksusmatkailu kiinalaisten matkailijoiden näkökulmasta on hyvin erilainen kuin mitä se on esimerkiksi Kiinan ja muun maailman suurkaupungeissa. Perinteistä luksusta tulee aina olemaan markkinoilla, joten Suomen on määriteltävä täysin omanlaisensa luksus, jos alalla halutaan pärjätä ja menestyä. Haasteita kuitenkin riittää. Suomen luksusmatkailun kilpailutekijöiden sekä haasteiden hahmottamisen helpottamiseksi koostettiin taulukot.
Suomen matkailuelinkeino ja luksusmatkapalvelujen tuottajat tarvitsevat kehitystä ylläpitävää toimintaa, jatkuvaa asiakas- ja markkinatutkimusta sekä strategista suunnittelua. Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää kiinalaista asiakasta, jota haluamme palvella. Asiakasta tulisi ymmärtää kulttuurista lähtien, tämän SOME-käyttäytymiseen ja pienimpiinkin yksityiskohtiin asti. Suomen pitää tietää missä potentiaalinen kiinalainen luksusasiakas liikkuu, sekä tietää missä meidän pitää milloinkin näkyä.
Suomalaisille ehkä itsestään selvät ja ”tavalliset” asiat, kuten esimerkiksi hiljaisuus ja koskematon luonto, mielletään nykyään enemmän ja enemmän luksukseksi. Suomella on siis potentiaalia tarjota uudenlaista luksusta kiinalaisille luksusmatkaajille ja matkailijoille, jotka ovat kiinnostuneet luksuselementtien liittämisestä matkoihinsa. Luksusmatkailu on kuitenkin Suomessa varsin alkutekijöissään. Ilmiön taustalla piilee mm. suomalainen asenne luksusmatkailua kohtaan, sekä tasa-arvo- ja itsepalvelukulttuurimme.