Markkinointiviestinnän keinot henkilöstöpalvelualalla
Ervasti, Joni (2018)
Ervasti, Joni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää, mistä kanavista työnhakijat etsivät avoimia työpaikkoja ja mistä he toivoisivat löytävänsä niitä. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, millä tasolla toimeksiantajayrityksen palveluiden tunnettuus on sekä mitä markkinointiviestinnän kanavia henkilöstöpalvelualalla kannattaa käyttää. Tutkimuksen ansiosta toimeksiantajayritys voi tavoittaa työnhakijoita entistä tehokkaammin, millä on vaikutusta Suomen työllisyystilanteeseen. Työ on siis hyvin ajankohtainen ja antaa tuoretta tietoa siitä, missä kanavissa työnhakijat liikkuvat hakiessaan työpaikkaa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin tammi-huhtikuun aikana puolistrukturoidusti puhelinhaastattelulla. Haastattelukysymykset etenivät teemoittain, ja haastatteluja oli yhteensä 19 kappaletta.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa avataan henkilöstöpalvelualaa yleisesti sekä keskitytään tarkemmin yhteen palveluun, vuokratyöhön sekä sen historiaan, nykyhetkeen ja lainsäädäntöön. Toisessa osassa käsitellään lisäksi markkinointiviestinnän merkitystä ja vaikutuksia, keinoja sekä suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi toisessa osassa käsitellään segmentointia, palveluiden markkinointia ja digitaalisia kanavia sekä sosiaalista mediaa.
Tutkimuksessa huomattiin, että toimeksiantajayrityksen palveluiden tunnettuus oli heikolla tasolla, mutta ydinpalvelun osasi nimetä kaikki haastatelluista. Haastatellut työnhakijat käyttävät työtä hakiessaan monia eri kanavia, joista suosituin oli MOL-palvelu, jonka jälkeen seuraavaksi suosituimmat kanavat olivat Monster sekä yritysten omat kotisivut. Heistä suurin osa toivoisi jatkossa löytävänsä toimeksiantajan avoimia työpaikkoja Facebookista. Suurin osa heistä päätyi jättämään hakemuksen läheisen tai tutun suosituksen perusteella. Yrityksen imago oli hyvä, ja haastatellut työnhakijat arvostivat hyvin paljon nopeaa yhteydenottoa, hyvää asiakaspalvelua sekä hakemuksen jättämisen selkeyttä ja helppoutta.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa avataan henkilöstöpalvelualaa yleisesti sekä keskitytään tarkemmin yhteen palveluun, vuokratyöhön sekä sen historiaan, nykyhetkeen ja lainsäädäntöön. Toisessa osassa käsitellään lisäksi markkinointiviestinnän merkitystä ja vaikutuksia, keinoja sekä suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi toisessa osassa käsitellään segmentointia, palveluiden markkinointia ja digitaalisia kanavia sekä sosiaalista mediaa.
Tutkimuksessa huomattiin, että toimeksiantajayrityksen palveluiden tunnettuus oli heikolla tasolla, mutta ydinpalvelun osasi nimetä kaikki haastatelluista. Haastatellut työnhakijat käyttävät työtä hakiessaan monia eri kanavia, joista suosituin oli MOL-palvelu, jonka jälkeen seuraavaksi suosituimmat kanavat olivat Monster sekä yritysten omat kotisivut. Heistä suurin osa toivoisi jatkossa löytävänsä toimeksiantajan avoimia työpaikkoja Facebookista. Suurin osa heistä päätyi jättämään hakemuksen läheisen tai tutun suosituksen perusteella. Yrityksen imago oli hyvä, ja haastatellut työnhakijat arvostivat hyvin paljon nopeaa yhteydenottoa, hyvää asiakaspalvelua sekä hakemuksen jättämisen selkeyttä ja helppoutta.