Inbound Marketing GTM-Plan: Case Ficolo Ltd
Mäenpää, Rasmus (2018)
Mäenpää, Rasmus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510265
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona konesaliyritys Ficolo Oy:lle. Työn tar-koituksena oli tuottaa työ, jonka avulla yrityksen sisäinen taito tuottaa markkinointia inbound-markkinoinnin keinoin kehittyisi ja markkinointi itsessään tehostuisi. Tavoit-teena työllä oli tuottaa inbound-markkinointisuunnitelma, jota käytettäisiin yrityksen uuden palvelun tuomiseen markkinoille.
Työn teoriaosuus tarkastelee inbound-markkinointia ja siihen liittyviä markkinoinnin keinoja sekä markkinointisuunnitelman luontia ja sen eri osia. Inbound-markkinointi on markkinoinnin tapa, joka perustuu siihen, että potentiaaliset asiakkaat houkutellaan hyödyllisen aineiston avulla markkinoivan yrityksen luo. Markkinoinnissa hyödynne-tään sisältöä, joka on asiakkaille hyödyllistä sekä markkinoinnin automaatiota, jonka avulla asiakkaat ohjataan kohti ostopäätöstä.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedon-keruu suoritettiin kahtena teemahaastatteluna, joissa haastateltiin case-yrityksen joh-tohenkilöitä. Haastattelua varten suunniteltiin runko, joka varmisti, että haastattelussa käytiin läpi kaikki tutkimukselle oleelliset aiheet. Kerätty aineisto analysoitiin litte-roimalla se ensin yleiskielelliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto teemoitettiin.
Analysoidun tutkimusaineiston ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin markkinointisuunnitelma case-yrityksen uudelle SaaS-palvelulle, jota ollaan tuomassa markkinoille. Suunnitelma hyödyntää pelkkiä inbound-markkinoinnin menetelmiä, eikä siinä otettu huomioon perinteisempiä markkinoinnin keinoja kuten tapahtumia tai maksettuja mainoksia. Suunnitelma on muodoltaan alustava, koska inbound-markkinoinnin keinot mahdollistavat, että markkinointimateriaalia voidaan muokata sen julkaisemisenkin jälkeen. Inbound-markkinointi vaatii jatkuvaa mittaamista ja ar-viointia, jotta se toimisi mahdollisimman tehokkaasti.
Työn tuloksena luotu markkinointisuunnitelma hyödyntää kaikkia inbound-markkinoinnin keinoja ja sille on annettu selkeät tavoitteet ja mittarit. Hyödyntämällä työn teoriaosuutta yhdessä luodun suunnitelman kanssa, case-yritys saa hyvän lähtö-kohdan oman inbound-markkinointinsa kehittämiseen.
Työn teoriaosuus tarkastelee inbound-markkinointia ja siihen liittyviä markkinoinnin keinoja sekä markkinointisuunnitelman luontia ja sen eri osia. Inbound-markkinointi on markkinoinnin tapa, joka perustuu siihen, että potentiaaliset asiakkaat houkutellaan hyödyllisen aineiston avulla markkinoivan yrityksen luo. Markkinoinnissa hyödynne-tään sisältöä, joka on asiakkaille hyödyllistä sekä markkinoinnin automaatiota, jonka avulla asiakkaat ohjataan kohti ostopäätöstä.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedon-keruu suoritettiin kahtena teemahaastatteluna, joissa haastateltiin case-yrityksen joh-tohenkilöitä. Haastattelua varten suunniteltiin runko, joka varmisti, että haastattelussa käytiin läpi kaikki tutkimukselle oleelliset aiheet. Kerätty aineisto analysoitiin litte-roimalla se ensin yleiskielelliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto teemoitettiin.
Analysoidun tutkimusaineiston ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin markkinointisuunnitelma case-yrityksen uudelle SaaS-palvelulle, jota ollaan tuomassa markkinoille. Suunnitelma hyödyntää pelkkiä inbound-markkinoinnin menetelmiä, eikä siinä otettu huomioon perinteisempiä markkinoinnin keinoja kuten tapahtumia tai maksettuja mainoksia. Suunnitelma on muodoltaan alustava, koska inbound-markkinoinnin keinot mahdollistavat, että markkinointimateriaalia voidaan muokata sen julkaisemisenkin jälkeen. Inbound-markkinointi vaatii jatkuvaa mittaamista ja ar-viointia, jotta se toimisi mahdollisimman tehokkaasti.
Työn tuloksena luotu markkinointisuunnitelma hyödyntää kaikkia inbound-markkinoinnin keinoja ja sille on annettu selkeät tavoitteet ja mittarit. Hyödyntämällä työn teoriaosuutta yhdessä luodun suunnitelman kanssa, case-yritys saa hyvän lähtö-kohdan oman inbound-markkinointinsa kehittämiseen.