"Pitääkö mun täällä käymisellä olla joku tavoite?" : Nuorten osallisuuden vahvistaminen pajan toimintamallien suunnitteluun osallistamalla
Summanen, Niina (2018)
Summanen, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510255
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli nuorten toimintaan osallistamisen avulla saada nuoret osallistumaan heihin kohdistuvien toimintojen kehittämiseen ja tätä kautta vahvistaa heidän osallisuuttaan oman elämän suunnittelussa sekä yhteiskuntaan kuulumisessa. Toinen tavoite oli kehittää nuorten kanssa Kouvolan kaupungin Nuorten Pajan toimintamalleja sanoittamalla pajan säännöt sekä suunnittelemalla Pajalla käytettävä tavoitelomake. Tavoitelomakkeen avulla Pajalle tuleva nuori miettii itselleen tavoitteet paja-ajalle sekä sille, miten paja-aika voisi tukea nuoren tulevaisuuden suunnitelmia.
Opinnäyte toteutettiin kehittämistyönä, jossa pääpaino oli toiminnallisella työskentelyllä nuorten kanssa. Menetelmänä käytettiin sosiokulttuurista innostamista, koska tavoitteena oli, että nuoret ottavat itse vastuun toimintamallien kehittämisestä. Lisäksi käytössä oli kyselylomake, jonka kysymykset pohjautuivat nuorten kanssa käytyihin keskusteluihin pajan toiminnasta sekä siitä, mitä nuoret toiminnasta saivat. Toiminnalliset menetelmät valittiin tilanteen sekä pajalla olevien nuorien mukaan. Toiminnallisina menetelminä käytössä oli ryhmäkeskustelut, käsillä tekeminen sekä tulevaisuuden tarinointi.
Nuorten osallistuminen työskentelyyn oli alusta asti vahvaa ja he toivat hyvin esille omia ajatuksiaan pajan toiminnasta sekä ideoita pajan sääntöihin sekä tavoitelomakkeeseen. Nuoret toivat esille muun muassa, että he kokevat ajatuksen säännöistä liian kankeana. He haluaisivat ennemmin puhua arvostuksen kohteista. Tavoitelomakkeen suunnittelussa nuoret toivat esille asioita, joita he kokivat tärkeäksi lomakkeessa ja mitä eivät. Suunnittelun ja sanoittamisen äärellä nuoret saivat aikaiseksi vahvoja mielipidekeskusteluja erilasten aiheiden ympärille. Keskustelun yhteydessä kaikki kuitenkin ottivat hyvin toistensa mielipiteet huomioon.
Opinnäytteen tuloksena Nuorten Pajalle saatiin toteutettua ”Täällä arvostamme” -huoneentaulu sekä tavoitelomakepohja, joissa molemmissa näkyy selkeästi nuorten ajatus heille tärkeistä aiheista sekä asioista jotka pitää huomioida niin pajan toiminnassa kuin miettiessä nuoren tulevaisuuden tavoitteita. Lisäksi pajalle toteutettiin esite, jossa kuuluu nuorten oma ääni siitä miksi he pajalla käyvät. Sosiokulttuurinen innostaminen menetelmänä toimi tässä opinnäytteessä erinomaisesti ja nuorten innokas osallistuminen sekä vahva sitoutuminen työskentelyyn oli yllättävänkin voimakasta.
Opinnäyte toteutettiin kehittämistyönä, jossa pääpaino oli toiminnallisella työskentelyllä nuorten kanssa. Menetelmänä käytettiin sosiokulttuurista innostamista, koska tavoitteena oli, että nuoret ottavat itse vastuun toimintamallien kehittämisestä. Lisäksi käytössä oli kyselylomake, jonka kysymykset pohjautuivat nuorten kanssa käytyihin keskusteluihin pajan toiminnasta sekä siitä, mitä nuoret toiminnasta saivat. Toiminnalliset menetelmät valittiin tilanteen sekä pajalla olevien nuorien mukaan. Toiminnallisina menetelminä käytössä oli ryhmäkeskustelut, käsillä tekeminen sekä tulevaisuuden tarinointi.
Nuorten osallistuminen työskentelyyn oli alusta asti vahvaa ja he toivat hyvin esille omia ajatuksiaan pajan toiminnasta sekä ideoita pajan sääntöihin sekä tavoitelomakkeeseen. Nuoret toivat esille muun muassa, että he kokevat ajatuksen säännöistä liian kankeana. He haluaisivat ennemmin puhua arvostuksen kohteista. Tavoitelomakkeen suunnittelussa nuoret toivat esille asioita, joita he kokivat tärkeäksi lomakkeessa ja mitä eivät. Suunnittelun ja sanoittamisen äärellä nuoret saivat aikaiseksi vahvoja mielipidekeskusteluja erilasten aiheiden ympärille. Keskustelun yhteydessä kaikki kuitenkin ottivat hyvin toistensa mielipiteet huomioon.
Opinnäytteen tuloksena Nuorten Pajalle saatiin toteutettua ”Täällä arvostamme” -huoneentaulu sekä tavoitelomakepohja, joissa molemmissa näkyy selkeästi nuorten ajatus heille tärkeistä aiheista sekä asioista jotka pitää huomioida niin pajan toiminnassa kuin miettiessä nuoren tulevaisuuden tavoitteita. Lisäksi pajalle toteutettiin esite, jossa kuuluu nuorten oma ääni siitä miksi he pajalla käyvät. Sosiokulttuurinen innostaminen menetelmänä toimi tässä opinnäytteessä erinomaisesti ja nuorten innokas osallistuminen sekä vahva sitoutuminen työskentelyyn oli yllättävänkin voimakasta.