Verkkokaupan käytettävyyteen vaikuttavat tekijät
Merivaara, Trina (2018)
Merivaara, Trina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510245
Tiivistelmä
Työ toteutettiin kevään 2018 aikana. Työn tavoitteena oli selvittää miten erilaiset tekijät vaikuttavat verkkokaupan käytettävyyteen. Lisäksi selvitetään miten käytettävyyteen liittyvät ominaisuudet toimivat, miten ne eroavat toisistaan ja miten niitä tulisi hyödyntää jokaisen yksittäisen verkkokaupan kohdalla. Pääongelmana oli kysymys siitä, että minkälaisista tekijöistä verkkokaupan käytettävyys muodostuu. Työssä vertaillaan kolmea eri verkkokaupan toimintatapoja teoriaan ja, miten ne eroavat toisistaan. Lisäksi tarkastellaan, kuinka nämä toimintatavat näkyvät verkkokauppojen käytettävyydessä.
Tilastokeskuksen mukaan, verkosta ostaminen ja tilaaminen ovat kasvaneet viime vuosien aikana. Se on mahdollistanut kuluttajille uudenlaisen keinon ostosten tekoon, perinteisen ostoksien teon sijasta. Verkkokaupan käytettävyyteen liittyvät tekijät vaikuttavat kuluttajien ostokokemukseen, minkä takia aihe on hyvin ajankohtainen.
Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupasta ostamista ja sen käytettävyyteen liittyviä tekijöitä. Tämän jälkeen avataan verkkokaupan markkinointia ja sen eri kanavia sekä sitä, kuinka markkinointia tulisi toteuttaa näissä kanavissa. Empiirisessä osassa esitellään tutkimuksessa vertailussa olleet verkkokaupat, sekä käydään läpi tutkimusmenetelmiä. Viimeisenä avataan tutkimustuloksia, jossa käydään erikseen läpi verkkokaupan käytettävyyteen liittyviä tekijöitä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, kirjoittajan havainnoiden vertailun kohteena olevia verkkokauppoja.
Tilastokeskuksen mukaan, verkosta ostaminen ja tilaaminen ovat kasvaneet viime vuosien aikana. Se on mahdollistanut kuluttajille uudenlaisen keinon ostosten tekoon, perinteisen ostoksien teon sijasta. Verkkokaupan käytettävyyteen liittyvät tekijät vaikuttavat kuluttajien ostokokemukseen, minkä takia aihe on hyvin ajankohtainen.
Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupasta ostamista ja sen käytettävyyteen liittyviä tekijöitä. Tämän jälkeen avataan verkkokaupan markkinointia ja sen eri kanavia sekä sitä, kuinka markkinointia tulisi toteuttaa näissä kanavissa. Empiirisessä osassa esitellään tutkimuksessa vertailussa olleet verkkokaupat, sekä käydään läpi tutkimusmenetelmiä. Viimeisenä avataan tutkimustuloksia, jossa käydään erikseen läpi verkkokaupan käytettävyyteen liittyviä tekijöitä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, kirjoittajan havainnoiden vertailun kohteena olevia verkkokauppoja.