Verkostoituminen käsityön alalla
Raitovuo, Heli (2018)
Raitovuo, Heli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249934
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Suomen Käsityön Ystäville, tutkimuksen aiheena oli verkostoitumi-nen kudontaa opettavien oppilaitosten kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten Suomen Käsityön Ystävät voisi verkostoitua kudontaa opettavien oppilaitosten kanssa kasvattaakseen asiakasmääriänsä sekä myyntiään.
Organisaatiolla on minimaaliset verkostot, joita se haluaisi ruveta kehittämään. Nyky-yhteiskunnassa se on järkevää muutenkin kuin vain myynnin kasvatuksen kannalta, sillä verkostojen merkitys vain kasvaa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen materiaali kerättiin neljältä kudontaa opettavan organisaation edustajalta haastatteluilla sadan kilometrin säteellä pääkaupungista. Haastattelu tallennettiin äänitiedostoksi ja kirjoitettiin puhtaaksi jälkikäteen.
Haastatteluista saadut kirjalliset tuotokset prosessoitiin sekä analysoitiin ja näin saatiin tutkimuksen tulokset ja tehtiin johtopäätökset.
Tutkimuksen tulokset olivat yllättävät ennakko-odotuksiin nähden. Suomen Käsityön Ystävien tunnettuus ei ollut niin korkea kuin oli odotettu ja suoralle yhteistyölle Suomen Käsityön Ystä-vien ja kuntaa opettavien organisaatioiden välillä oli melko vähän tarvetta.
Markkinointimahdollisuudet kudontaa opettavien organisaatioiden kautta olivat kuitenkin auki. Kehitysehdotuksia myynnin ja tunnettuuden parantamiseksi muilla keinoilla saatiin tutkimuksen tuloksena ja organisaatiot ovat avoimia mahdolliselle yhteistyölle.
Organisaatiolla on minimaaliset verkostot, joita se haluaisi ruveta kehittämään. Nyky-yhteiskunnassa se on järkevää muutenkin kuin vain myynnin kasvatuksen kannalta, sillä verkostojen merkitys vain kasvaa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen materiaali kerättiin neljältä kudontaa opettavan organisaation edustajalta haastatteluilla sadan kilometrin säteellä pääkaupungista. Haastattelu tallennettiin äänitiedostoksi ja kirjoitettiin puhtaaksi jälkikäteen.
Haastatteluista saadut kirjalliset tuotokset prosessoitiin sekä analysoitiin ja näin saatiin tutkimuksen tulokset ja tehtiin johtopäätökset.
Tutkimuksen tulokset olivat yllättävät ennakko-odotuksiin nähden. Suomen Käsityön Ystävien tunnettuus ei ollut niin korkea kuin oli odotettu ja suoralle yhteistyölle Suomen Käsityön Ystä-vien ja kuntaa opettavien organisaatioiden välillä oli melko vähän tarvetta.
Markkinointimahdollisuudet kudontaa opettavien organisaatioiden kautta olivat kuitenkin auki. Kehitysehdotuksia myynnin ja tunnettuuden parantamiseksi muilla keinoilla saatiin tutkimuksen tuloksena ja organisaatiot ovat avoimia mahdolliselle yhteistyölle.