Ainetta lisäävä valmistus : 3D-tulostetut osat ajoneuvoissa
Ryky, Joni (2018)
Ryky, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä yleisimpiin ainetta lisääviin valmistusmenetelmiin. Eri menetelmiin perehtymisen lisäksi pohdittiin ainetta lisäävän valmistustavan tarjoamia mahdollisuuksia sekä vertailtiin menetelmien kustannuksia perinteisiin valmistusmenetelmiin verrattuna. Opinnäytetyössä pohdittiin myös ainetta lisäävän valmistustavan tarjoamia mahdollisuuksia Lean-ajatusmallin avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, johon sisältyi ainetta lisäävällä valmistustavalla valmistettavien kappaleiden suunnittelua. Nämä kappaleet suunniteltiin Turun ammattikorkeakoulun eRallycross-projektin kilpa-autoon yhteistyössä 3DTech Oy:n kanssa. Kappaleet suunniteltiin SolidWorksin CAD-ohjelmistolla. Suunnittelun yhteydessä kappaleiden ominaisuuksia simuloitiin CAD-ohjelmasta löytyvän virtaussimulaatio-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta, että ainetta lisäävällä valmistustavalla on todella paljon potentiaalia nousta vakavasti otettavaksi valmistusmenetelmäksi, ei pelkästään prototyyppien tuotannossa, mutta myös piensarjojen valmistuksessa. Menetelmän avulla voidaan saada aikaan huomattavia säästöjä esimerkiksi materiaalikustannuksissa sekä kappaleiden valmistusaikaa voidaan lyhentää merkittävästi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, johon sisältyi ainetta lisäävällä valmistustavalla valmistettavien kappaleiden suunnittelua. Nämä kappaleet suunniteltiin Turun ammattikorkeakoulun eRallycross-projektin kilpa-autoon yhteistyössä 3DTech Oy:n kanssa. Kappaleet suunniteltiin SolidWorksin CAD-ohjelmistolla. Suunnittelun yhteydessä kappaleiden ominaisuuksia simuloitiin CAD-ohjelmasta löytyvän virtaussimulaatio-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta, että ainetta lisäävällä valmistustavalla on todella paljon potentiaalia nousta vakavasti otettavaksi valmistusmenetelmäksi, ei pelkästään prototyyppien tuotannossa, mutta myös piensarjojen valmistuksessa. Menetelmän avulla voidaan saada aikaan huomattavia säästöjä esimerkiksi materiaalikustannuksissa sekä kappaleiden valmistusaikaa voidaan lyhentää merkittävästi.