Asiakastyytyväisyys case KappAhl Rauma
Tolkki, Johanna (2018)
Tolkki, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410159
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Rauman KappAhlin asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat myymälään, tuotteisiin, henkilökuntaan, aukioloaikoihin ja sijaintiin sekä KappAhl Clubiin. Lisäksi tutkimuksella toivottiin asiakkailta kehitysehdotuksia.
Tutkimuksessa käytetiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella ajalla 19.1.2018 - 19.2.2018. Kohderyhmänä oli KappAhl-myymälässä asioivat satunnaiset asiakkaat. Tavoitteena oli saada 100-150 vastausta ja hyväksyttyjä vastauksia saatiinkin 134 kappaletta. Kyselylomakkeelta saadut tiedot siirrettiin manuaalisesti Statgraphics-ohjelmistoon analysoitavaksi. Kyselylomakkeella tarkasteltuja osa-alueita olivat tuotteet, myymälä, henkilökunta ja asiakaspalvelu, aukioloajat ja sijainti sekä KappAhl Club.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin lähemmin KappAhl-vaatemyyntiketjua, asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua ja markkinoinnin 7 P - mallia. Lisäksi teoriassa perehdyttiin tutkimuksen tieteelliseen toteuttamiseen. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta.
Empiirisessä osuudessa analysoitiin kyselyn tulokset sekä tehtiin tulosten perusteella johtopäätökset ja yhteenveto. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat Rauman KappAhlissa asioivien olevan pääosin hyvin tyytyväisiä kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Parannusehdotuksia tuli jonkin verran ja ne koskivat lähinnä Xlnt-mallistoa, josta toivottiin laajempaa. Xlnt-mallisto on suunniteltu kookkammille naisille ja se kattaa koot 44-56. KappAhl Clubin hyötyjä eivät kaikki vastaajat olleet huomanneet, joten henkilökunnan merkitys hyötyjen tiedottamisesta korostuu entisestään. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa ja saatujen tietojen perusteella on hyvä kehittää myymälän toimintaa.
Tutkimuksessa käytetiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella ajalla 19.1.2018 - 19.2.2018. Kohderyhmänä oli KappAhl-myymälässä asioivat satunnaiset asiakkaat. Tavoitteena oli saada 100-150 vastausta ja hyväksyttyjä vastauksia saatiinkin 134 kappaletta. Kyselylomakkeelta saadut tiedot siirrettiin manuaalisesti Statgraphics-ohjelmistoon analysoitavaksi. Kyselylomakkeella tarkasteltuja osa-alueita olivat tuotteet, myymälä, henkilökunta ja asiakaspalvelu, aukioloajat ja sijainti sekä KappAhl Club.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin lähemmin KappAhl-vaatemyyntiketjua, asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua ja markkinoinnin 7 P - mallia. Lisäksi teoriassa perehdyttiin tutkimuksen tieteelliseen toteuttamiseen. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta.
Empiirisessä osuudessa analysoitiin kyselyn tulokset sekä tehtiin tulosten perusteella johtopäätökset ja yhteenveto. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat Rauman KappAhlissa asioivien olevan pääosin hyvin tyytyväisiä kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Parannusehdotuksia tuli jonkin verran ja ne koskivat lähinnä Xlnt-mallistoa, josta toivottiin laajempaa. Xlnt-mallisto on suunniteltu kookkammille naisille ja se kattaa koot 44-56. KappAhl Clubin hyötyjä eivät kaikki vastaajat olleet huomanneet, joten henkilökunnan merkitys hyötyjen tiedottamisesta korostuu entisestään. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa ja saatujen tietojen perusteella on hyvä kehittää myymälän toimintaa.