En kvalitativ studie om att hur man kunde förbättra digitala transportbokningsportaler
Windell, Cassandra (2018)
Windell, Cassandra
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410154
Tiivistelmä
Följande arbete är gjort som ett uppdrag för logistikbolaget DB Schenker. Ett av företa-gets huvudfokus för året 2017 var att överföra kunder till de digitala transportbokningsportalerna, antingen genom att använda företagets interna portaler eller via utomstående tjänsteleverantörer. Projektet har pågått sen år 2010 och har gjort enorma framsteg. Syftet med denna studie är att få fram orsaker, problem och bristfälligheter som kunderna upplever att försvårar eller till och med förhindrar dem i användningen av DB Schenkers digitala transportbokningsportaler. DB Schenker erbjuder landtransport inom Europa, kontraktlogistik samt sjö och flygfrakt på globalnivå. Undersökningen koncentreras till endast den digitala transportbokningsprocessen inom landtransporten. Undersökningen genomförs som kvalitativ forskning, med semistrukturerad intervju som insamlingsmetod. Teoridelen ger en inblick i vad digitalisering innebär på en mer generell nivå, hur digitalisering påverkar distributionskedjan samt vad som anses positivt och negativt med digitalisering. Till teoridelen hör även hur digitalisering påverkar leveranskedjan; hur en digital transportbokningsprocess skiljer sig från en manuell process. Materialet är pri-märdata från tidigare undersökningar gjorda av till exempel McKinsey & Company och Ernest & Young. Materialet behandlar även vad digitalisering innebär för DB Schenker, vilka deras motiv för digitalt gjorda transportbokningar är och hurdana verktyg företaget erbjuder sina kunder. För att få reliabla svara, kommentarer, åsikter och upplevelser till den empiriska undersökningen är alla respondenter DB Schenkers personal från olika avdelningar av distributionskedjan. Digitalisering är en av historiens snabbaste växande trender, vilket har förnyat hela företagsvärlden och påverkar den kontinuerligt. Digitalisering ger mervärde och effektivitet åt företag, samt möjliggör informationsdelning i realtid. Den empiriska undersökningen ger synpunkter på hur man kan förbättra DB Schenkers digitala transportbokningsportal, för att kunna förbättra den och göra den mer användarvänlig. The following study is conducted in co-operation with the logistics company, DB Schenker. One of the company’s main focuses for the year 2017 was to transfer their customers to their digital transport bookings portals; either by using DB Schenker’s internal portals or external service providers. The project of transferring customers to booking portals began in 2010, and significant progress has been made. The purpose of this study is to explore problems and deficiencies that customers consider to limit or even restrict their use of DB Schenker’s digital transport booking portals. While DB Schenker offers land transport in Europe, and contract logistics as well as sea and airfreight on a global scale, this study concentrates only on the process of digital transport booking in land transport. The theoretical discussion provides a quick summary of the general perspective on digitalization, how digitalization affects the supply chain, as well as the positive and negative aspects of digitalization. This leads to a discussion on how digitalization affects the delivery chain, and how a digital transport booking process differs from a manual process. The material was gathered from earlier studies conducted by, for example, McKinsey & Company and Ernst & Young. All material used for this study has been published after the year 2007. The theoretical discussion also describes what digitalization means for DB Schenker, what their motives are for digital transport bookings and what types of tools they offer for their customers. The study uses qualitative methodology, with semistructured interview as the data collection strategy. In order to collect reliable and rich data, all the respondents are personnel from different parts of the supply chain at DB Schenker. Digitalization is one of the most rapidly growing trends in history and has re newed the whole business world and continuously influences it. Digitalization increases company value and efficiency, as well as enables information sharing in real-time. This empirical research provides a perspective on how DB Schenker’s digital transport booking portals could be improved, in order to make them more user friendly.