Kiertotalous ja palvelumuotoilu kasvun mahdollistajina From Waste to Taste ry:n toiminnassa
Kasurinen, Riina (2018)
Kasurinen, Riina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410134
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on kasvattaa From Waste to Taste ry:n liiketoimintaa. Toimeksianto on saatu osana 3AMK Circular Economy for Sustainable Growth –kurssia keväällä 2018. 3AMK-kurssi on järjestetty Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, Metropolia ammattikorkeakoulun sekä Laurea ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Projekti on toteutettu From Waste to Taste ry:n toimeksiannosta, neljän hengen ryhmätyönä. Muilta ryhmän jäseniltä on saatu lupa ryhmätyön hyödyntämiseen opinnäytetyössä. Toimeksiantajalta saatua palautetta on hyödynnetty projektin toteuttamisessa sen toteuttamisvaiheessa sekä lopputulosta hahmoteltaessa.
From Waste to Taste ry:n toimeksianto oli kasvattaa yhdistyksen liikevaihtoa ja yhdistyksen keräämän hävikkiruoan määrää. Kehitystyössä on käytetty apuna palvelumuotoilun välineitä, ja pyritty siten löytämään liiketoimintamalli, joka olisi skaalautuva ja helppo asteittain liittää From Waste to Taste ry:n toimintaan sekä vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla toimeksiantoon.
Kiertotaloudella pyritään vastaamaan materiaalitehokkuuden, muuttuvien liiketoimintamallien ja resurssipulan haasteisiin. Kiertotalouden keskeisenä periaatteena on siirtyä lineaarisesta taloudesta kiertävään talouteen, jossa materiaalit ja niiden arvo eivät häviä.
Palvelumuotoilulla kehitetään yrityksen liiketoimintaa asiakaslähtöisesti. Palvelumuotoilussa käytetään hyväksi erilaisia työkaluja. Palvelumuotoilun prosessin tavoitteena on lisätä yrityksen asiakkaalle tuottamaa arvoa.
Projektin aikana toteutettiin viisi teemahaastattelua helsinkiläisille ravintoloille, joiden perusteella muokattiin palvelumuotoilun keinoin asiakasprofiilit. Näiden asiakasprofiilien pohjalta rakennettiin erilaisia konsepteja, joita testattiin ideahaastetteluin.
Palvelumuotoiluprojektin perusteella muodostettiin palveluliiketoimintamalli. From Waste to Taste ry myy kuljetusmaksun hinnalla keräilemänsää hävikkiruokaa eteenpäin ravintoloille. Mallissa From Waste to Taste ry:n asiakasravintolat muodostavat yhteisön, Loop Food Communityn, jonka osana ravintolat voivat hyödyntää yhteistä brändiä sekä From Waste to Taste ry:n yhteisölle tuottamaa markkinointimateriaalia. Liiketoimintamalli on kehitetty skaalautuvaksi sekä helposti From Waste to Taste ry:n implementoitavaksi.
From Waste to Taste ry:n toimeksianto oli kasvattaa yhdistyksen liikevaihtoa ja yhdistyksen keräämän hävikkiruoan määrää. Kehitystyössä on käytetty apuna palvelumuotoilun välineitä, ja pyritty siten löytämään liiketoimintamalli, joka olisi skaalautuva ja helppo asteittain liittää From Waste to Taste ry:n toimintaan sekä vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla toimeksiantoon.
Kiertotaloudella pyritään vastaamaan materiaalitehokkuuden, muuttuvien liiketoimintamallien ja resurssipulan haasteisiin. Kiertotalouden keskeisenä periaatteena on siirtyä lineaarisesta taloudesta kiertävään talouteen, jossa materiaalit ja niiden arvo eivät häviä.
Palvelumuotoilulla kehitetään yrityksen liiketoimintaa asiakaslähtöisesti. Palvelumuotoilussa käytetään hyväksi erilaisia työkaluja. Palvelumuotoilun prosessin tavoitteena on lisätä yrityksen asiakkaalle tuottamaa arvoa.
Projektin aikana toteutettiin viisi teemahaastattelua helsinkiläisille ravintoloille, joiden perusteella muokattiin palvelumuotoilun keinoin asiakasprofiilit. Näiden asiakasprofiilien pohjalta rakennettiin erilaisia konsepteja, joita testattiin ideahaastetteluin.
Palvelumuotoiluprojektin perusteella muodostettiin palveluliiketoimintamalli. From Waste to Taste ry myy kuljetusmaksun hinnalla keräilemänsää hävikkiruokaa eteenpäin ravintoloille. Mallissa From Waste to Taste ry:n asiakasravintolat muodostavat yhteisön, Loop Food Communityn, jonka osana ravintolat voivat hyödyntää yhteistä brändiä sekä From Waste to Taste ry:n yhteisölle tuottamaa markkinointimateriaalia. Liiketoimintamalli on kehitetty skaalautuvaksi sekä helposti From Waste to Taste ry:n implementoitavaksi.