Perehdyttäminen ja työhyvinvointi : Perehdytysmateriaali koulunkäynninohjaajille ja kesätyöntekijöille liikennepuistoon
Heikkinen, Milla (2018)
Heikkinen, Milla
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410116
Tiivistelmä
Tilaajana opinnäytetyölleni toimii Muhoksen kunta. Valmistan kunnan liikennepuistoon koulunkäynnin-ohjaajille ja kesätyöntekijöille perehdytysmateriaalin ja samalla opinnäytetyössäni avaan perehdyttämi-sen prosesseja sekä perehdyttämisen osuutta työhyvinvointiin.
Näen että työlle on ollut jo pitkään tarvetta tällä ammattialalla. Liikennepuistotyöskentely ajoittuu kou-lunkäynninohjaajilla koulujen kesäloma-aikaan ja kesällä liikennepuistossa työskentelee tulevana kesä-nä koulunkäynninohjaajien rinnalla myös kesätyösetelillä työllistettyjä 17-18 vuotiaita nuoria. Työ itses-sään on selkeää ja sen oppii helposti, mutta koska henkilökunta liikennepuistossa vaihtuu kahden viikon välein, voi toimintamalleissa ja käytänteissä olla eroavaisuuksia. Perehdytysmateriaalilla yhtenäistetään toimintaa, mutta vielä tärkeämpää on, että materiaali auttaa liikennepuistossa ensi kertaa työskenteleviä koulunkäynninohjaajia ja kesätyöntekijöitä hahmottamaan työnkuvan kokonaisuudessaan. Perehdytysmateriaali on pyritty rakentamaan myös niin, että puistossa jo aikaisemmin työskennelleet ohjaajat saavat materiaalista tukea ja selkeyttä niihin tilanteisiin, mihin ei ole aikaisemmin ollut selkeää suuntaa tai kantaa.
Kunnan koulunkäynninohjaajille suunnatulla Webropol-kyselyllä hain ohjaajien kokemuksia perehdytyksestä, miten se koetaan, onko vastaajilla omakohtaisen kokemuksen valossa antaa tietoa perehdyttämisen ja työhyvinvoinnin yhteydestä. Kyselyllä pyrin selvittämään ohjaajien kokemuksia ja näin myös vahvistamaan opinnäytetyöni tietoperustasta löytyvää perehdyttämiseen ja työhyvinvointiin liittyvää tietoa käytännön tasolla.
Ryhmäkeskusteluun kutsuin viisi kunnan koulunkäynninohjaajaa, joiden kanssa keskustelimme perehdytysmateriaalin sisällöstä: liikennepuistossa tapahtuvista työtehtävistä, jo olemassa olevista järjestyssäännöistä ja myös siitä, onko niitä tarpeen muuttaa tai täsmentää, työelämän pelisäännöistä, tau-oista, epäselvistä toimintamalleista kuten porttikielloista tai rangaistuksista sekä asioista, jotka puhuttavat ja herättävät kysymyksiä. Keskustelu oli antoisa ja sain siitä paljon ajatuksia perehdytysmateriaalin valmistamiseen.
Näen että työlle on ollut jo pitkään tarvetta tällä ammattialalla. Liikennepuistotyöskentely ajoittuu kou-lunkäynninohjaajilla koulujen kesäloma-aikaan ja kesällä liikennepuistossa työskentelee tulevana kesä-nä koulunkäynninohjaajien rinnalla myös kesätyösetelillä työllistettyjä 17-18 vuotiaita nuoria. Työ itses-sään on selkeää ja sen oppii helposti, mutta koska henkilökunta liikennepuistossa vaihtuu kahden viikon välein, voi toimintamalleissa ja käytänteissä olla eroavaisuuksia. Perehdytysmateriaalilla yhtenäistetään toimintaa, mutta vielä tärkeämpää on, että materiaali auttaa liikennepuistossa ensi kertaa työskenteleviä koulunkäynninohjaajia ja kesätyöntekijöitä hahmottamaan työnkuvan kokonaisuudessaan. Perehdytysmateriaali on pyritty rakentamaan myös niin, että puistossa jo aikaisemmin työskennelleet ohjaajat saavat materiaalista tukea ja selkeyttä niihin tilanteisiin, mihin ei ole aikaisemmin ollut selkeää suuntaa tai kantaa.
Kunnan koulunkäynninohjaajille suunnatulla Webropol-kyselyllä hain ohjaajien kokemuksia perehdytyksestä, miten se koetaan, onko vastaajilla omakohtaisen kokemuksen valossa antaa tietoa perehdyttämisen ja työhyvinvoinnin yhteydestä. Kyselyllä pyrin selvittämään ohjaajien kokemuksia ja näin myös vahvistamaan opinnäytetyöni tietoperustasta löytyvää perehdyttämiseen ja työhyvinvointiin liittyvää tietoa käytännön tasolla.
Ryhmäkeskusteluun kutsuin viisi kunnan koulunkäynninohjaajaa, joiden kanssa keskustelimme perehdytysmateriaalin sisällöstä: liikennepuistossa tapahtuvista työtehtävistä, jo olemassa olevista järjestyssäännöistä ja myös siitä, onko niitä tarpeen muuttaa tai täsmentää, työelämän pelisäännöistä, tau-oista, epäselvistä toimintamalleista kuten porttikielloista tai rangaistuksista sekä asioista, jotka puhuttavat ja herättävät kysymyksiä. Keskustelu oli antoisa ja sain siitä paljon ajatuksia perehdytysmateriaalin valmistamiseen.