Sisältöstrategian luominen sosiaaliseen mediaan Mikaela’s room ravintolalle
Papinsaari, Laura (2018)
Papinsaari, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410097
Tiivistelmä
Opinnäyte toteutetaan toimeksiantona Mikaela’s room ravintolalle Hämeenlinnassa. Toimeksiantajan tavoite opinnäytetyölle on sisällön tuottamisen helpottaminen sosiaaliseen mediaan. Aihetta ja tavoitetta lähestytään suunnitelmallisuuden avulla, jota helpottamaan luodaan sisältöstrategia. Toiminnallisessa opinnäytetyössä produkti toimeksiantajalle on sisältöstrategia sosiaaliseen mediaan.
Tietoperusta osuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa, jossa ensin kerrottiin toimeksiantaja yrityksen käytössä olevista sosiaalisen median kanavista, Facebookista ja Instagramista. Sisältömarkkinointiin paneuduttiin tietoperustassa selvittäen mitä onnistunut sisältömarkkinointi on ja mihin sudenkuoppiin yritys voi sisältömarkkinoinnissa astua.
Sisältöstrategian luomiseen käytettiin SOSTAC-menetelmää, joka on helposti hyödynnettävissä toimeksiantajayrityksen käyttöön myös jatkossa. SOSTAC-menetelmä, joka tulee englannin kielen sanoista situation, objectives, strategy, tactics, actions ja control. Nämä tarkoittavat nykytilan analyysiä, tavoitteita, strategiaa, toimintasuunnitelmaa, käytännön toimenpiteitä ja valvontaa.
Nykytilan analyysissä selvisi Mikaela’s roomille kehitysehdotuksia, mutta esiin nousi myös hyviä asioita. Tavoitteet määräytyivät liiketoimintatavoitteiden mukaan asiakkaiden tavoitettavuuden ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Strategiassa määritettiin suunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi, joka keskittyi kohderyhmään paneutumiseen.
Toimintasuunnitelmassa ja käytännön toimenpiteissä luotiin tarkat toimintatavat ja ohjeet strategian toimintaan ottamiseksi, jotka hyödyntävät toimeksiantajan yritystä sosiaaliseen mediaan sisällöntuottamisessa. Mittausta ja valvontaa toteutetaan koko prosessin aikana päivittäen tietoja muuttuvista alustoista ja asiakaskäyttäytymisestä sekä tavoitteiden mittaukseen.
Opinnäytetyö ei tullut toimeksiantajan käyttöön yrityksen toiminnan loppumisen takia, mutta yrittäjä kertoi työn tulevan käyttöön sovellettuna mahdollisiin muihin yrityksiin. Prosessi oli kokonaisuudessaan opettavainen kokemus, joka lisäsi myös omaa ammatillista osaamista, sekä opetti paljon uutta sosiaalisesta mediasta ja sisältömarkkinoinnista.
Tietoperusta osuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa, jossa ensin kerrottiin toimeksiantaja yrityksen käytössä olevista sosiaalisen median kanavista, Facebookista ja Instagramista. Sisältömarkkinointiin paneuduttiin tietoperustassa selvittäen mitä onnistunut sisältömarkkinointi on ja mihin sudenkuoppiin yritys voi sisältömarkkinoinnissa astua.
Sisältöstrategian luomiseen käytettiin SOSTAC-menetelmää, joka on helposti hyödynnettävissä toimeksiantajayrityksen käyttöön myös jatkossa. SOSTAC-menetelmä, joka tulee englannin kielen sanoista situation, objectives, strategy, tactics, actions ja control. Nämä tarkoittavat nykytilan analyysiä, tavoitteita, strategiaa, toimintasuunnitelmaa, käytännön toimenpiteitä ja valvontaa.
Nykytilan analyysissä selvisi Mikaela’s roomille kehitysehdotuksia, mutta esiin nousi myös hyviä asioita. Tavoitteet määräytyivät liiketoimintatavoitteiden mukaan asiakkaiden tavoitettavuuden ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Strategiassa määritettiin suunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi, joka keskittyi kohderyhmään paneutumiseen.
Toimintasuunnitelmassa ja käytännön toimenpiteissä luotiin tarkat toimintatavat ja ohjeet strategian toimintaan ottamiseksi, jotka hyödyntävät toimeksiantajan yritystä sosiaaliseen mediaan sisällöntuottamisessa. Mittausta ja valvontaa toteutetaan koko prosessin aikana päivittäen tietoja muuttuvista alustoista ja asiakaskäyttäytymisestä sekä tavoitteiden mittaukseen.
Opinnäytetyö ei tullut toimeksiantajan käyttöön yrityksen toiminnan loppumisen takia, mutta yrittäjä kertoi työn tulevan käyttöön sovellettuna mahdollisiin muihin yrityksiin. Prosessi oli kokonaisuudessaan opettavainen kokemus, joka lisäsi myös omaa ammatillista osaamista, sekä opetti paljon uutta sosiaalisesta mediasta ja sisältömarkkinoinnista.