Isännöinti Salon seudulla
Anttila, Riku; Suontausta, Santeri (2018)
Anttila, Riku
Suontausta, Santeri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410094
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitkä osa-alueet koetaan isännöinnissä tärkeimmiksi ja mitkä osa-alueet työllistävät isännöitsijöitä eniten Salon seudulla. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, onko Salon seudulla tarvetta uudelle isännöintiyritykselle. Alkuun opinnäytetyössä keskitytään isännöinnin teoriaan, jotta ymmärretään mitä isännöinniltä vaaditaan ja mitä lisäarvoa se tuottaa.
Tutkimusmetodi on kvantitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin lähettämällä isännöitsijöille kyselytutkimus sähköpostin välityksellä. Kyselyn luomisessa, vastausten keruussa ja analysoinnissa käytettiin Webropol-ohjelmaa. Vastausprosentin jäädessä heikoksi lisättiin kyselyn rinnalle satunnaisotannalla toteutettu haastattelu isännöitsijöille varmistamaan kyselytutkimuksessa esiin nousseiden seikkojen validiteetti. Lisäksi oman näkökulman asiaan toivat asunto-osakeyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat omissa haastatteluissaan. Tekijöiden henkilökohtainen kokemus isännöintialasta välittyy tulosten analysoinnissa.
Tutkimuksen lopputuloksista huomataan, että Salon seudulla isännöintiin ollaan erittäin tyytyväisiä ja tärkeimmiksi asioiksi koetaan ammattilainen taloyhtiön hallinnossa sekä kiinteistön ja laitteiden ennakoiva huolto elinkaaren maksimoimiseksi. Tyytyväisyys isännöitsijää kohtaan syntyy isännöitsijän kyvystä näyttää ammattitaitonsa, esimerkiksi kilpailuttamalla taloyhtiön palvelut säännöllisesti ja hoitamalla sovitut asiat ajallaan. Salon seudulla taloyhtiön puolelta merkittävä syy vaihtaa isännöintiyritystä onkin henkilökemioiden kohtaamattomuus.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan päätellä, että Salon seudulla on tilausta uudelle isännöintipalvelulle. Suurimpana syynä tälle on opinnäytetyötä tehdessämme esiin noussut isännöitsijöiden korkea ikä ja näin ollen heidän eläköitymisensä. Yrityksen on kuitenkin pystyttävä tuottamaan laadullisesti korkean tason palvelua hyvällä asiakaspalvelijan asenteella, sillä jokainen taloyhtiö koki isännöitsijän ammattitaidon tärkeämmäksi kriteeriksi kuin palvelun hinnan.
Tutkimusmetodi on kvantitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin lähettämällä isännöitsijöille kyselytutkimus sähköpostin välityksellä. Kyselyn luomisessa, vastausten keruussa ja analysoinnissa käytettiin Webropol-ohjelmaa. Vastausprosentin jäädessä heikoksi lisättiin kyselyn rinnalle satunnaisotannalla toteutettu haastattelu isännöitsijöille varmistamaan kyselytutkimuksessa esiin nousseiden seikkojen validiteetti. Lisäksi oman näkökulman asiaan toivat asunto-osakeyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat omissa haastatteluissaan. Tekijöiden henkilökohtainen kokemus isännöintialasta välittyy tulosten analysoinnissa.
Tutkimuksen lopputuloksista huomataan, että Salon seudulla isännöintiin ollaan erittäin tyytyväisiä ja tärkeimmiksi asioiksi koetaan ammattilainen taloyhtiön hallinnossa sekä kiinteistön ja laitteiden ennakoiva huolto elinkaaren maksimoimiseksi. Tyytyväisyys isännöitsijää kohtaan syntyy isännöitsijän kyvystä näyttää ammattitaitonsa, esimerkiksi kilpailuttamalla taloyhtiön palvelut säännöllisesti ja hoitamalla sovitut asiat ajallaan. Salon seudulla taloyhtiön puolelta merkittävä syy vaihtaa isännöintiyritystä onkin henkilökemioiden kohtaamattomuus.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan päätellä, että Salon seudulla on tilausta uudelle isännöintipalvelulle. Suurimpana syynä tälle on opinnäytetyötä tehdessämme esiin noussut isännöitsijöiden korkea ikä ja näin ollen heidän eläköitymisensä. Yrityksen on kuitenkin pystyttävä tuottamaan laadullisesti korkean tason palvelua hyvällä asiakaspalvelijan asenteella, sillä jokainen taloyhtiö koki isännöitsijän ammattitaidon tärkeämmäksi kriteeriksi kuin palvelun hinnan.