Itsetuntemuksen kautta parempaan dialogisuuteen parisuhteessa : Työkalu yhteisen motivaation tunnistamiseksi
Häkkinen, Riikka; Haikala, Jussi (2018)
Häkkinen, Riikka
Haikala, Jussi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Kouvolassa toimiva seksuaaliterapeutti Katariina Muotio, Primadonna TMI. Seksuaaliterapeutti työskentelee pariskuntien parissa, joilla on haasteita vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä työn tilaajalle työkalu parisuhteiden vuorovaikutuksen parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rajattu dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen sekä itsetuntemukseen ja motivaatioteorioihin. Työssä halutaan osoittaa motivaation ja dialogisuuden välisen suhteen merkitys tasavertaisen vuorovaikutuksen toteutumiseksi.
Opinnäytetyö tarkastelee dialogisuuden ja vuorovaikutuksen syntymistä yksilön motivaation ja sosiaalisen pääoman kautta. Käsiteltäviä motivaatioteorioita pyritään tarkastelemaan vuorovaikutuksen suhteen uudesta näkökulmasta ja työssä kehitetyn työkalun avulla pyritään löytämään toimintamalleja vuorovaikutuksessa syntyvien ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi. Teorian avaaminen ja selventäminen käytäntöön edesauttaa lukijan ymmärryksen ja itsereflektion syntymistä.
Käsiteltyjen teorioiden pohjalta kehitetyllä havainnointityökalulla pyritään selkeyttämään parisuhteen kumpaakin osapuolta palveleva sopimus parisuhteen sisällöstä. Työkalun tarkoitus on kehittää reflektiota ja itsetuntemusta ja tällä pyritään oivaltavaan itseymmärrykseen ja parisuhteen voimaantumiseen sekä saadaan konkreettista tietoa parisuhteen tasapainon ja toimivan vuorovaikutuksen välisen suhteen merkityksestä.
Opinnäytetyön pohjalta syntynyttä ja työssä käytettävää itsetuntemusympyrätyökalua havainnoidaan Bourdieumin kenttäteorialla. Opinnäytetyön pääkohderyhmänä ovat pariskunnat, jotka haluavat tietoa ja ohjausta vuorovaikutuksen kehittämiseksi ja parantaakseen omaa kykyään tasavertaiseen, kuulevaan dialogisuuteen. Työn tarkoituksena on luoda teoreettinen kokonaisuus, joka tukee työkalun käyttöä. Työkalulla osoitetaan itsetuntemuksen, motivaation, toisen kunnioittamisen ja yhteisten tavoitteiden merkitys tasapuolisessa ja tavoitteellisessa parisuhteessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rajattu dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen sekä itsetuntemukseen ja motivaatioteorioihin. Työssä halutaan osoittaa motivaation ja dialogisuuden välisen suhteen merkitys tasavertaisen vuorovaikutuksen toteutumiseksi.
Opinnäytetyö tarkastelee dialogisuuden ja vuorovaikutuksen syntymistä yksilön motivaation ja sosiaalisen pääoman kautta. Käsiteltäviä motivaatioteorioita pyritään tarkastelemaan vuorovaikutuksen suhteen uudesta näkökulmasta ja työssä kehitetyn työkalun avulla pyritään löytämään toimintamalleja vuorovaikutuksessa syntyvien ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi. Teorian avaaminen ja selventäminen käytäntöön edesauttaa lukijan ymmärryksen ja itsereflektion syntymistä.
Käsiteltyjen teorioiden pohjalta kehitetyllä havainnointityökalulla pyritään selkeyttämään parisuhteen kumpaakin osapuolta palveleva sopimus parisuhteen sisällöstä. Työkalun tarkoitus on kehittää reflektiota ja itsetuntemusta ja tällä pyritään oivaltavaan itseymmärrykseen ja parisuhteen voimaantumiseen sekä saadaan konkreettista tietoa parisuhteen tasapainon ja toimivan vuorovaikutuksen välisen suhteen merkityksestä.
Opinnäytetyön pohjalta syntynyttä ja työssä käytettävää itsetuntemusympyrätyökalua havainnoidaan Bourdieumin kenttäteorialla. Opinnäytetyön pääkohderyhmänä ovat pariskunnat, jotka haluavat tietoa ja ohjausta vuorovaikutuksen kehittämiseksi ja parantaakseen omaa kykyään tasavertaiseen, kuulevaan dialogisuuteen. Työn tarkoituksena on luoda teoreettinen kokonaisuus, joka tukee työkalun käyttöä. Työkalulla osoitetaan itsetuntemuksen, motivaation, toisen kunnioittamisen ja yhteisten tavoitteiden merkitys tasapuolisessa ja tavoitteellisessa parisuhteessa.