Tapahtumamarkkinointisuunnitelma - Big Bang Tour
Maksimainen, Johannes (2018)
Maksimainen, Johannes
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä tapahtumamarkkinointisuunnitelma golfkiertueelle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi GoGolf Oy, joka on erilaisia golfpalveluita tuottava yritys. Yrityksen Big Bang Tour järjestetään toista kertaa kesällä 2018. Ensimmäinen kiertue järjestettiin kaudella 2017. Kiertueella on 7 osakilpailua, jotka pelataan ympäri Suomea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tapahtumamarkkinointisuunnitelma Big Bang Tour kiertueelle. Tapahtumamarkkinointisuunnitelman avulla on tarkoitus tavoittaa mahdollisimman paljon kiertueen potentiaalisia asiakkaita ja saada osallistujamäärä kasvuun. Tavoitteena oli löytää parhaat mahdolliset markkinointikanavat ja menetelmät, jotka sopivat Big Bang kiertueelle parhaiten. Opinnäytetyö rajautui käsittelemään vain tapahtumamarkkinointisuunnitelman tekemistä, kiertueen markkinoinnin konkreettisesta toteutuksesta vastaa GoGolf Oy. Tapahtumamarkkinointisuunnitelma toimii Big Bang Tour kiertueen markkinoinnillisena runkona. Suunnitelmaa voidaan myös hyödyntää muiden vastaavien tapahtumien markkinoinnin toteutuksessa.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuotteena on Big Bang Tour tapahtumamarkkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy tapahtumaprosessiin, tapahtumamarkkinoinnin suunnitteluun ja niihin liittyviin käsitteisiin. Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin yrityksen aikaisempia markkinointitoimenpeitä havainnointimenetelmää hyödyntäen. Lisäksi kiertueelle laadittiin SWOT-analyysi ja asiakaskunnalle tehtiin kyselytutkimus. Havainnoinnin tarkoituksena oli selvittää aikaisempia kiertueen markkinointitoimepiteitä; miten niissä oli onnistuttu ja miten tapahtuman markkinointia voitaisiin kehittää tai parantaa. SWOT-analyysillä kartoitettiin kiertueen vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää golfin harrastajien kilpailujen osallistumisprosessi ja miten se tapahtui.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui yritykselle tapahtumamarkkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää Big Bang Tour kiertueen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Suunnitelman tarkoitus on toimia myös muiden vastaavien tapahtumien markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen apuvälineenä. Opinnäytetyön tuloksena valmistunut Big Bang Tour tapahtumamarkkinointisuunnitelma on salainen ja tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tapahtumamarkkinointisuunnitelma Big Bang Tour kiertueelle. Tapahtumamarkkinointisuunnitelman avulla on tarkoitus tavoittaa mahdollisimman paljon kiertueen potentiaalisia asiakkaita ja saada osallistujamäärä kasvuun. Tavoitteena oli löytää parhaat mahdolliset markkinointikanavat ja menetelmät, jotka sopivat Big Bang kiertueelle parhaiten. Opinnäytetyö rajautui käsittelemään vain tapahtumamarkkinointisuunnitelman tekemistä, kiertueen markkinoinnin konkreettisesta toteutuksesta vastaa GoGolf Oy. Tapahtumamarkkinointisuunnitelma toimii Big Bang Tour kiertueen markkinoinnillisena runkona. Suunnitelmaa voidaan myös hyödyntää muiden vastaavien tapahtumien markkinoinnin toteutuksessa.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuotteena on Big Bang Tour tapahtumamarkkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy tapahtumaprosessiin, tapahtumamarkkinoinnin suunnitteluun ja niihin liittyviin käsitteisiin. Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin yrityksen aikaisempia markkinointitoimenpeitä havainnointimenetelmää hyödyntäen. Lisäksi kiertueelle laadittiin SWOT-analyysi ja asiakaskunnalle tehtiin kyselytutkimus. Havainnoinnin tarkoituksena oli selvittää aikaisempia kiertueen markkinointitoimepiteitä; miten niissä oli onnistuttu ja miten tapahtuman markkinointia voitaisiin kehittää tai parantaa. SWOT-analyysillä kartoitettiin kiertueen vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää golfin harrastajien kilpailujen osallistumisprosessi ja miten se tapahtui.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui yritykselle tapahtumamarkkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää Big Bang Tour kiertueen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Suunnitelman tarkoitus on toimia myös muiden vastaavien tapahtumien markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen apuvälineenä. Opinnäytetyön tuloksena valmistunut Big Bang Tour tapahtumamarkkinointisuunnitelma on salainen ja tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.