Asiakastyytyväisyys vegaanisesta valmisruokavalikoimasta Prisma Itäharjussa
Härkönen, Helena (2018)
Härkönen, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410059
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Prisma Itäharjun asiakkaiden mielipide niistä vegaanisista valmisruuista, jotka olivat sillä hetkellä valikoimassa. Prisma Itäharju, joka oli opinnäytetyön toimeksiantaja, halusi tietää, mikä on vegaanisten valmisruokien kohderyhmä ja mitä asiakkaat toivoisivat valikoimaan.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä erilaisia ostaja- tyyppejä. Lisäksi avataan vegaanista ruokavalio ilmiötä, joka on tällä hetkellä Suomessa hyvin vahva.
Työn empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Prisma Itäharjun asiakkaille. Tutkimus tehtiin haastattelun muodossa kolmen eri päivän aikana. Tutkittavia henkilöitä olivat Prisma Itäharjun asiakkaat, jotka tulivat vegehyllylle hakemaan jotakin vegaanista valmisruokaa. Tutkittaville henkilöille vegaaniset valmisruuat olivat tuttuja. Asiakastyytyväisyyskyselyssä oli mukana strukturoituja ja avoimia kysymyksiä.
Kyselyyn pyydettiin 98 asiakasta kolmen päivän aikana. Vastauksia saatiin 76 kappaletta, joten kokonaisvastausprosentti oli 78%.
Suurimmaksi osaksi Prisma Itäharjun vegaaniseen valmisruokavalikoimaan oltiin tyytyväisiä. Positiivisinta palautetta saivat kaupan vegehyllyt, joita asiakkaat pitivät kätevänä. Eniten parannettavaa asiakkaat näkivät valikoiman laajuudessa. Valikoimaan halutaan enemmän vaihtoehtoja. Vastauksia saatiin laajasti eri asiakastyypeiltä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä erilaisia ostaja- tyyppejä. Lisäksi avataan vegaanista ruokavalio ilmiötä, joka on tällä hetkellä Suomessa hyvin vahva.
Työn empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Prisma Itäharjun asiakkaille. Tutkimus tehtiin haastattelun muodossa kolmen eri päivän aikana. Tutkittavia henkilöitä olivat Prisma Itäharjun asiakkaat, jotka tulivat vegehyllylle hakemaan jotakin vegaanista valmisruokaa. Tutkittaville henkilöille vegaaniset valmisruuat olivat tuttuja. Asiakastyytyväisyyskyselyssä oli mukana strukturoituja ja avoimia kysymyksiä.
Kyselyyn pyydettiin 98 asiakasta kolmen päivän aikana. Vastauksia saatiin 76 kappaletta, joten kokonaisvastausprosentti oli 78%.
Suurimmaksi osaksi Prisma Itäharjun vegaaniseen valmisruokavalikoimaan oltiin tyytyväisiä. Positiivisinta palautetta saivat kaupan vegehyllyt, joita asiakkaat pitivät kätevänä. Eniten parannettavaa asiakkaat näkivät valikoiman laajuudessa. Valikoimaan halutaan enemmän vaihtoehtoja. Vastauksia saatiin laajasti eri asiakastyypeiltä.